Pluto: Spot 09, Officer, Århus

Pluto, Spot 09, Officer, Århus

Pluto: Spot 09, Officer, Århus

Anmeldt af Mette Kathrine Nielsen | GAFFA

Postrock og skønsang

"Giv mig en sang at gå ud på, en linje at tage med hjem", sådan sang Thomas og Janne fra Pluto i skøn harmoni. Og når man forlader Plutos koncerter, ér det som regel med en fornemmelse af velvære i hele kroppen, mens pudsige linjer svæver rundt i hovedet akkompagneret af melodiøse toner.

Pluto har siden deres start i 1999 haft mange små succeser. Inden koncertens tredje nummer gik i luften, proklamerede forsangeren Thomas da også, hvilket skabte stor tilfredshed hos publikum: "Vi havde en sang liggende på Det Elektriske Barometer i efteråret. Den hedder "Knus" og lyder sådan her." Det skal dog lige tilføjes, at bandet havde en del lydproblemer i løbet af koncerten, og lydmanden blev bombarderet med ordrer fra scenen for at udbedre de værste skader. Værst var det, da lyden dundrede ud af højtalerne under koncertens to første numre, desværre. Men som sagt, så knoklede Pluto derudad for at få det hele til at fungere. Men bandet har heldigvis deres stærke sider, og de kom helt klart til udtryk i løbet af koncerten. Bandets instrumentale dele endte som regel i en omgang symfonisk postrock, og det fungerede rigtig godt.

Pluto havde også en hel del overraskelser gemt i ærmet. De har lige været i studiet for at indspille et nyt album, der bliver smidt på gaden i september. Og vi fik lov til at sniglytte til et par nye numre. Ellers var det så som så med skønsangen. Det kræver tid og fordybelse at sætte sig ned og lytte til deres tekster. Men på en koncert fanger den seriøsitet, der ligger bag tekstskrivningen, ikke rigtig. Umiddelbart virkede det heller ikke, som om der er et hit som "Knus" i vente på deres kommende album. Men man skal jo aldrig sige aldrig.

Måske var koncerten med Pluto en bedre oplevelse for publikum end for bandet selv. Anstrengelsen stod i hvert fald tydeligt skrevet i musikernes ansigter. Og deres kamp for at komme igennem skærmydslerne bar da også frugt. Der var gode øjeblikke, ingen tvivl om det.