Glorybox: Spot 09, Ridehuset, Århus

Glorybox, Spot 09, Ridehuset, Århus

Glorybox: Spot 09, Ridehuset, Århus

Anmeldt af Rasmus B. Petersen | GAFFA

Inderlig støj

Glorybox var indadvendte på den gode måde og formåede at formidle ambitionerne fint

Støjrock er en betegnelse, der er svær komme udenom, når man skal prøve at beskrive Glorybox. Der er ingen tvivl om, at bandet har hørt både Sonic Youth og My Bloody Valentine, men uden tilnærmelsesvis at lyde som nogle af disse var det dog heller ikke originaliteten, Glorybox først og fremmest vandt på. Det gjorde de til gengæld på nerve og en overbevisende indleven i musikken.

Efter en lidt svingende start, hvor det ellers upåklageligt spillende band lod til at være præget af lydproblemer og ikke helt formåede at drage lytteren ind i musikken, begyndte gruppen for alvor at vise potentiale. Under en glimrende overgang fra stille toner til et meget støjende, men stadig indadvendt nummer stod det klart, at bandmedlemmerne ikke befinder sig ude blandt publikum, men er 100 % til stede i musikken.

Den store indlevelse fra bandets side gjorde det også klart, at det kræver lige så meget af publikum for virkelig at blive grebet, men det så ud til at lykkes for alle de lyttere, der gjorde forsøget. For dem, der ikke kender Glorybox' bagkatalog så godt, kunne det godt være svært at finde ind til musikken på så kort tid, men det var svært ikke at fascineres af asymmetrien i eksempelvis den smukke "Honey & Lemon".

Netop det, at musikken til tider forekom asymmetrisk, passede glimrende til de dystre og meget ambitiøse animationer, der blev projiceret op fra et lille, gammelt fjernsyn på scenen. Desværre led billederne under en uheldig lyssætning, der gjorde dem så godt som umulige at se.

Man kunne indvende, at bandets støjmur og inspiration fra amerikansk indierock var både set og hørt før, men alligevel formåede gruppen at bibringe musikken noget særegent, og det stod efter koncerten klart, at Glorybox bestemt er et nærmere bekendtskab værd.