Placebo: Store Vega

Placebo, Store Vega

Placebo: Store Vega

Anmeldt af André Devantier | GAFFA

Det fordækte orkester

Respekt! - for nu at bruge en slidt hiphop-frase, som udtrykker beundring og tildeler modtageren street credibility. Respekt for forsanger/guitarist Brian Molko, bassist Stefan Olsdal og trommeslager Steve Hewitt i bandet Placebo, når de som afslutning på søndagens udsolgte koncert i Vega spiller covernummeret “Where Is My Mind?” Placebo vedkender sig dermed arven fra legendariske Pixies, der i slutningen af 80'erne skabte den melodiske støjrock med hysteriske kanter, som Placebo nu selv er eksponent for. Med en ublu, stolt knejsende udgave - tæt på originalen - bukkede Placebo og takkede de lydmæssige forbilleder.

Det androgyne britiske overklassebarn (lettere vanskabt) af Pixies, Nirvana og Bowie er kommet lang vej siden debuten i 1996. Uden dog rigtig at komme nogen vegne. Problemet for Brian Molko og kompagni har været at holde niveauet fra de to første plader “Placebo” (‘96) og - ikke mindst - “Without You I’m Nothing” (‘98).

Den 1 1/2 time lange koncert bød på en blanding af gammel og nyt - de glinsende sorte perler som “Every You Every My”, “Pure Morning” og “Without You I Am Nothing” - alle fra gruppens andet album. Og singlen “Bitter End” sammen med buket af numre fra det nye, fjerde album “Sleeping With Ghosts”. Det er tydeligt, at de nye numre - ud over at være synthesizer-tilsatte - er en smule mere tandløse og bom-bom-orienterede (men dog effektive), end vi er vant til fra Placebos hånd. Hverken instrumentalt eller vokalt presser gruppen sig ud til samme faretruende, smågale yderligheder som tidligere. Men vi bliver jo alle ældre ... (Brian Molko er dog stadig lille og sminket, som en anden cabaretstjerne - og svenske Stefan bærer stadig minimalistik mohawk-frisure).
Frustrerende er det dog, at Placebo har en spøjs mani med at gemme ekstra-musikere - i dette tilfælde en guitarist og en keyboardspiller - omme bag forgrundstrioens forstærkere. Hvorfor skal det gøres til en fordækt sag, at de tre medlemmer ikke alene kan gengive albumlyden i en koncertsituation?

Bortset fra det: Respekt for et Pixies-nummer som absolut finale. Og respekt for, at Placebo gav deres nok hidtil bedste koncert på dansk grund - godt båret frem af et utroligt begejstret publikum.

Bullet Proof
Allergic