Håkan Hellström: Spot 09, Ridehuset, Århus

Håkan Hellström, Spot 09, Ridehuset, Århus

Anmeldt af Rasmus B. Petersen | GAFFA

Uforlignelige Håkan blæste Spot omkuld

Verdens rareste svensker og hans lykkelige venner strålede om kap med publikum i festivalens gladeste - og bedste - koncert.

Billede: Martin Dam Kristensen

Glæde og energi er alt, Håkan Hellströms musik handler om, alt, han lever for, og alt han og hans fantastiske orkester giver verden. Og nok har de hverken opfundet den dybe tallerken eller den moderne kompositionsmusik, men har man bare en smule rytme i livet og naivitet i hjertet, er det fuldstændigt umuligt ikke at rives med af de henrivende trommer og magnetiske melodier.

Således også på Spot, hvor Håkan fik lov at lukke Ridehusets store scene med et brag af en koncert, der fra første til sidste øjeblik tryllebandt sit publikum.

"Ramlar" og "En Vän Med En Bil" skød natten i gang med raketfart, og efter en times samba, trompeter og perfekte popmelodier blæste huset helt omkuld med ekstranumrene "Känn Ingen Sörg För Mig Göteborg" og "Kom Igen Lena!", der efterlod adskillige tilskuere ude af stand til at bevæge sig igen - nogensinde!

Det overvældende i Håkan Hellströms liveoptrædender ligger primært i den umenneskelige energi, han og bandet lægger for dagen. Samtlige musikere drønede rundt imellem hinanden, jonglerede med instrumenter og slog vejrmøller hen over scenen, alt imens de sang og spillede i et helt ustyrligt tempo. Tilskuerne hoppede og dansede som til en anden afrikansk stammefest, mens Håkan kastede med både hat og mikrofon og med hjertet lod forstå, at han var mindst lige så taknemlig for publikums glæde som omvendt.

At den gensidige lykke smittede af på musikken, var tydeligt i bandets gentagne omfavnelser og strålende smil, og eneste overraskelse var sådan set, at de kun (!) fik lov til at spille tre ekstranumre og derfor aldrig nåede til den altovervældende "Mit Gullbergs Kaj Paradis". Men det var lige meget, for Håkan havde atter bevist, at han formår at skabe øjeblikke af ren lykke, der vil kunne mærkes i kroppen i flere uger endnu. En begejstret tilskuer afrundede koncerten - og får hermed også lov at afslutte anmeldelsen - med en enkelt sætning, der illustrerer glædesrusen: ”Hvis jeg nogensinde skulle trampes ihjel til en koncert, skulle det være til Håkan Hellström"!