Live: Store Vega, København

Live, Store Vega, København

Live: Store Vega, København

Anmeldt af André Devantier | GAFFA

En gigantisk klaphat

“Throwing Copper” hed albummet, der i 1994 slog navnet Live fast og etablerede Pennsylvania-kvartetten som et godt postgrunge-bud et sted mellem R.E.M. og U2. Et godt bud, fordi gruppen her på deres andet album ud over patos og papmache-muskler også kunne fremvise fængende melodier og et overbevisende stænk klædelig vrede. “Throwing Copper” er stadig Lives bedste album nu fire album og næsten ti år senere. Et faktum, som på symptomatisk vis understreges af, at den nydeligt skaldede, tætbyggede forsanger Ed Kowalczyk godt nok på høflig vis indleder lørdag aftens udsolgte koncert i Store Vega med to numre fra det nye, sjette album “Birds Of Pray”, men som ekstra-numre slutter af med hele tre “Throwing Copper”-sange på stribe: “Selling The Drama”, “Lightning Crashes” og “White Discussion”. Ikke mindst den dystre, men dog smukke “Lightning Crashes” må betegnes som et højdepunkt i et ellers lige lovlig fladt bjerglandskab.

Live har igennem deres tolv-årige karriere hele tiden stået for store guitarer og stort anlagte tekster om livets store emner. Med andre ord så stort, at luften let fiser ud af ballonen. Med en uhyre afmålt vildskab (et drys på ca. 5 gram) er det dybest set familievenlig rockmusik spillet af velafrettede, flinke familiefædre. Derfor er det heller ikke overraskende, at Live på en del af deres igangværende Europa-turne deler plakat med Bon Jovi, der også spiller rockmusik af samme renskurede karat. I Vega er Live hovednavnet og det bliver til næsten halvanden times rituel ørkenvandring foran selvgodhedens steroide-oppumpede alter - værst illustreret af de nye numre fra “Birds Of Pray”. Det er tandløs knækprosa, omkostningsfri frelsthed i stadionklassen - og fællessang, vuggende arme og tændte lightere er minimumskrav. Til sidst i koncerten skifter Ed Kowalczyk i anledning af fodboldkampen (Danmark vandt 1-0 over Norge) til røde/hvide-fodboldfarver. Og publikum klapper begejstret: Så de fik vel, hvad de kom efter.

01. Like I Do
02. Lighthouse
03. All Over You