Type O Negative: Train, Århus

Type O Negative, Train, Århus

Type O Negative: Train, Århus

Anmeldt af Keld Rud | GAFFA

Billede: Martin Dam Kristensen

Bevæbnet med et arsenal af rødvin og et neongrønt backdrop med coveret fra deres netop udgivne album, "Life Is Killing Me", gik amerikanske Type O Negative på scenen på Train i Århus. Det var et talstærkt publikum, der blev mødt af tonerne til "Unsuccessfully Coping With The Natural Beauty Of Infidelity" fra bandets første album "Slow, Hard And Deep". Lyden var god. Type O Negative har altid haft en meget speciel og atypisk lyd. Guitaren er smurt ind i Chorus, bassen er forvrænget og keyboardfladerne breder sig ud over det hele. Det fungerede godt søndag aften i Århus. Efter cirka ti minutter var sangen slut, og Type O's sanger og ubestridte leder Peter Steele takkede publikum for at have skippet kirkegangen og valgt at tage til koncert i stedet (hvem siger, at vi ikke havde været i kirke tidligere på dagen?). "That's mighty christian of you!", sagde Steele. Han undskyldte, at det var alt for lang tid siden, bandet sidst besøgte Århus, selvom han ikke kunne huske, hvornår det var (det var i øvrigt den 7. oktober 1994 i det gamle Huset for de af jer, der også har problemer med hukommelsen). Herefter spillede bandet "Wolf Moon" fra "October Rust", om en mand, der bliver varulv, når han dyrker oralsex med en menstruerende kvinde. "When eating pussy remember: you are what you eat!" Efter denne velkomstseance koncentrerede bandet sig igen om at spille numre primært taget fra alt andet end Type O's seneste studiealbum. Måske fordi det lige netop er udkommet og få kender numrene godt endnu? Jeg kunne godt have tænkt mig mere nyt materiale. Især når bandet turnerer i forbindelse med pladeudgivelsen.

Under de halvanden time koncerten varede, fik Steele pølet to en halv falske rødvin i svælget. Imponerende! Især når man tager i betragtning, at han formåede at drikke og spille samtidigt! Steele brugte rødvinsflaskerne som et ret særegent plekter! På et tidspunkt lykkedes det ham at tømme en flakse og åbne en ny, mens han spillede!

Et af højdepunkterne var "World Coming Down". Det episke nummer gik mod slutningen over i The Beatles "Dear Prudence", og på den måde fik Type O sagt tak for inspiration til the fab four. Efter en lang periode i den langsomme, dommedagsmusiks tegn satte kvartetten tempoet op. For mig var dette lidt af en brøler. "Kill All White People" og "Prelude To Agony" kunne jeg sagtens have undværet. Type O er i mine øjne mindst charmerende, når de viser deres hardcore rødder. Med "My Girlfriend's Girlfriend" var de igen ovre i deres psykedeliske doom goth rock, og det blev i første omgang punktummet for koncerten. Efter at punlikum havde klappet og hujet i et par minutter bevægede bandet sig igen på scenen. "Er det i roden hvis vi spiller to numre mere?", spurgte det kæmpemæssige bjerg af et menneske Steele. Ja det var sgu i orden. Vi fik første og eneste nummer fra "Life Is Killing Me", "I Don't Wanna Be Me", og Type O's eneste vaskeægte hit "Black No.1 (Little Miss Scare-All)", hvor hele Train sang med. Efter halvanden times musik kunne Peter Steele og co. forlade scenen med god samvittighed.

Sætliste
Unsuccessfully Coping With The Natural Beauty Of Infidelity
Wolf Moon