Dave Gahan: Roskilde Festival, Arena

Dave Gahan, Roskilde Festival, Arena

Dave Gahan: Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen | GAFFA

Messe For De Dedikerede

Billede: Gitte Sofie Hansen, Rockphoto

Dave Gahan vidste det godt. Han er superstjerne i Depeche Mode, og det var, hvad publikum var kommet efter. Derfor havde han allerede på forhånd erkendt, at hans sange fra soloalbummet "Paper Monsters" ikke kunne gøre det alene, og efter en noget miserabel start udviklede koncerten sig til en Depeche Mode-hyldestkonceret. Som et manisk piskeris kæmpede han ellers en brav kamp for at få koncerten op i omdrejninger, og allerede inde i tredje nummer blottede han sin bare overkrop, så alle kunne beundre hans imponerende rygtatovering. En stjerne var kommet til Roskilde, og pigerne hvinede henrykt. Først da velkendte toner fra "Question Of Time" kom, vågnede publikum så småt, men et noget middelmådigt orkester gjorde sit til, at her stadig var tale om et one man show fra alle tiders entertainer. Den store stemme var ægte nok, og som klassikerne kom dryssende hen ad vejen, kom der også mere bid i den kværnende rockmusik, som bandet desperat forsøgte at fyre af. Det blev aldrig nogen stor musikalsk oplevelse, men "Walking In My Shoes" og "Personal Jesus" blev kraftfuldt afleveret. Måske troede bandet et kort øjeblik, at de var Depeche Mode. Det var i hvert fald let at drømme sig derhen med den ivrigt publikumssøgende Dave Gahan i absolut topform, og da han sluttede med "I Feel You" og "Never Let Me Down", havde alle fået, hvad de var kommet efter og tilmed en fest i bonus. Måske lidt pauvert, når man ikke et øjeblik var i tvivl om, at det ikke var den ægte vare bortset fra stemmen og sangene. Alligevel endte det hele som en koncert med Depeche Mode, da Dave Gahan gav et lille ekstra halvakustisk sæt, hvor han behændigt blandede "Enjoy The Silence" og "Just Can’t Get Enough". Det var messe for de dedikerede. Alle skrålede med, og det var næsten som at være der selv.