Bo Kaspers Orkester: Store Vega, København

Bo Kaspers Orkester, Store Vega, København

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen | GAFFA

Det var ikke uden premierenerver, at Bo Kaspers Orkester startede deres Skandinaviensturne i Köpenhamn. Heldigvis var det i Skandinaviens bedste koncertsal, som en noget overstadig Bo Kasper henrykt konstaterede. Herefter kastede orkestret sig ud i en lang farverig fest, der vist nåede rundt om alle deres musikalske facetter, og det er ikke så lidt. Der blev spillet og sunget forkert, men også helt forrygende tæt.

Nerverne kom roligt under kontrol i koncertens indledende fase, der bestod af de nye kendinge fra albummet Vilka Tror Vi Att Vi Är. Publikum var med og smilet stort hos den konstant snakkende Bo Kasper, der langsomt fik løsnet op for spændingerne og gav den gas som entertainer. Snart var Store Vega forvandlet til en eksklusiv natklub fra en svunden tid, og orkestret gav opvisning i smækkende flotte afslutninger på sangene, og med saxofon og trompet var der eftertrykkeligt blæs på melodierne, når den stod på heftig soul eller svedig latin. Bo Kasper var både rundt om James Brown og Barry White i de vildeste øjeblikke, men han forblev heldigvis sig selv koncerten igennem.

Der blev holdt lystig musikalsk legestue, der undervejs gik over i uforpligtende festligheder, men det var nu også festen, at Bo Kasper var kommet for at deltage i, og her var der fuld valuta for entreen. Orkestrets kapelmester Mats Asplén var dog garant for, at der blev spillet med både snilde og præcision, når Bo Kasper altså ikke lige ramte den forkerte tone. Med hans helt formidable orgel- og harmonikaspil kom der i den grad saft og kraft i den soulfyldte afdeling og stor inderlighed i de stille viser. Og orkestret magtede fornemt skiftet mellem de festlige indslag og så de eftertænksomme ballader, der takket være Mats Asplén på ingen måde faldt igennem i den ellers lidt skødesløse koncertstil.

Det var samtidig noget af en hitparade for Bo Kaspers Orkester, der nåede gennem de meste på de to timers tid som koncerten varede. Der var tilmed mulighed for et enkelt publikumsønske i et lille intimt intermezzo. Koncerten var gennemført Bo Kaspersk i sin afvæbnende coolness, da få kan være så utjekket på den fede måde som Bo Kaspers Orkester.

Vilka Tror Vi Att Vi Är
Långsomt
Undantag