Moloko: Midtfyns Festival, Rytmescenen

Moloko, Midtfyns Festival, Rytmescenen

Moloko: Midtfyns Festival, Rytmescenen

Anmeldt af Peter Elsnab | GAFFA

Funky rytmeseance

Billede: Martin Dam Kristensen

At electronica kan spilles bedre live end på plade, var fredagens Moloko-koncert beviset på. Den normale electronica-duo var opgraderet til et fuldfedt seksmands funkorkester med trommer, bas, keyboard og guitar, der transformerede sangerinden Roisin Murphy og produceren Mark Brydons tidligere så triphoppede og eksperimenterende lydcollager om til en svedig funk- og discoseance på Midtfyns Festivals Rytmescene.

At der var plads til langt flere gæster i det store telt, fortæller mere om Midtfyns-gæsterne end om Molokos kvaliteter, for de tilstedeværende fik, efter en lidt tøvende start med vægt på numre fra gruppens seneste plade, ”Statues”, klasket hit-på-hit i fjæset.

Entertaineren Roisin Murphy med de skæve dansemoves har siden sin danske festivaldebut i Roskilde i 1995 tillagt sig et mere ”moderligt” udtryk, men hendes sceneoptræden er stadig aldeles enestående. Som halvt Janis Joplin og halvt Madonna synger, danser og kaster hun sig rundt på scenen, som da hun liggende på ryggen synger de sidste toner af house-hittet ”Sing It Back”, der i en ti-minutters funky version afsluttede en god times koncert foran et dansende og storjublende publikum.

Inden da var det også blevet til et genhør med gennembrudssangen ”Fun For Me”, samt ”Pure Pleasure Seeker” og ”The Time Is Now” fra den storsælgende ”Things Do Make And Do”. Alle spillet organisk, som også de ligesindede Lamb ynder at levere deres koncerter - med en fornem sans for rytme og timing, der er en James Brown værdig. En fornem demonstration af, at der står funky mennesker bag musikken - ikke maskiner.