Suede: Grøn Koncert, Odense

Suede, Grøn Koncert, Odense

Suede: Grøn Koncert, Odense

Anmeldt af Peter Elsnab | GAFFA

Brett Anderson i topform

Matt Osman. Richie Oakes. Alex Lee. Simon Gilbert. Fire glimrende musikere, der fakrtisk fyrede den af for fedt lørdag aften. Men uden ham her, er de ingenting: Brett Anderson.

Fra første sekund indtager han scenen med omfavnende ”elsk mig-attitude”. Den fødte performer, der allerede i andet nummer modigt opfordrer et mageligt fynsk campingstolspublikum til sing-along. Og de gjorde det sgu!

Suede lørdag aften på Grøn Koncert var en oplevelse. Ganske enkelt. I fem kvarter tæskede de hit på hit i fjæset på mere end 20.000 fynboer på Dyrskuepladsen. Fra trash til beautiful ones, filmstars, wild ones og the new generation, der andægtigt indtog de forreste rækker uden at have været med, da Suede kunstnerisk var på sit højeste i midten af 90’erne. Imponerende, at de stadig har hjerte til at skyde de gamle hits af, både fejlfrit og energisk.

I forhold til den seneste danske koncert på Train i Århus var der luget ud i de nyere – og svagere – numre. Eller også fungerede sættet bare bedre i Odense med en smilende, superprofessionel og supertændt Brett Anderson i forgrunden. Liggende på ryggen, svingende med mikrofonen eller klappende med venstre ben trampende i gulvet. ”Han er bare skide god til at være Brett Anderson,” som min sidemand sagde det undervejs.

I modsætning til om fredagen i Esbjerg var det ”no fucking teaparty”, så der var ingen grund til at opfordre publikum til at ”stand up!” Det klarede de fint uden opfordringer, på trods af lyden, der tæt på var superb, men ude på pladsen blev revet sønder og sammen af den heftige vind. Men der var ingen tvivl om, at Brett Anderson mente det, da han efter ”The Wild Ones” erklærede, at han virkelig nød det. Og det gjorde de fire musikere i baggrunden. Smilende, medsyngende og nede i knæ til diverse riff. Og det gjorde vi andre også. Et band, der stadig har begejstringen for noget fed musik at dele med os andre.

Love The Way You Love
Trash
Metal Mickey