Tricky: Store Vega, København

Tricky, Store Vega, København

Tricky: Store Vega, København

Anmeldt af André Devantier | GAFFA

Falmet dæmon

Portishead, Massive Attack og Tricky. Det var de tre navne fra den engelske kystby Bristol, der kom til at sætte afgørende præg på musikscenen i midthalvfemserne. Tricky var fuldgyldigt medlem af Massive Attack på gruppens stilskabende debutalbum “Blue Lines” (‘91) og gæsteoptrådte stadig på “Protection” (‘94). Hans eget debutalbum var “Maxinquaye” (‘95), som på trods af sit dæmoniske islæt - eller måske netop på grund af det - blev regnet for et triphop-mesterværk, der på visse områder overgik de andre Bristolnavne. En del af fascinationen skyldtes de kontrastfyldte duetter med sangerinden Martina Topley-Bird, som satte Trickys egen tørre, insisterende stemme og indre afgrunde i relief.

Meget er hændt siden. Ingen falder længere bagover, bare ordet triphop nævnes. Portishead har opnået mytisk status ved ingen album at udsende. Massive Attack har holdt samme solide niveau. Og Tricky har udsendt nu i alt syv album - senest i år “Vulnerable” - af stærkt svingende og desværre også jævnt dalende kvalitet.

Kortene var derfor ikke på forhånd lagt godt op til onsdag aftens koncert i Store Vega. Det blev halvanden time af mindst lige så svingende kvalitet som Trickys pladeproduktion. Hovedpersonen arbejdede ellers hårdt for sagen på sin egen energisk indadvendte måde. Og takkede igen og igen det fremmødte publikum i Store Vega - i en grad, som nærmede sig det pinlige.

Problemet var ikke så meget Tricky selv, som det backingband han havde medbragt: En meget ordinær rockbesætning, som ikke formåede at give Trickys bedste dæmoniske sange den nødvendige kant og nerve. Trickys nuværende kvindelige vokalpartner er pinligt ordinær, når hun - lige lovligt ofte - får lov til at synge popsange. Popsange, som selvfølgelig skal sætte den manisk besatte Tricky i perspektiv, men her faldt på gulvet som ligegyldigt fyld. Bassisten forfaldt til slappe funkbas-klichéer og guitaristen formåede aldrig at bevæge sig ud over det strengt nødvendige. Læg dertil at Tricky på sine sidste album er blevet stadig i mere tvivl om, hvorvidt han vil forskrække eller behage sit publikum.

En koncert med Tricky er - ligesom de syv album - et djævelsk lykkehjul. Desværre blev det mest til nitter og trøstpræmier denne aften.