Black Eyed Peas, Lille Vega, København

Black Eyed Peas: Lille Vega, København

Anmeldt af Nanna Balslev | GAFFA

Funky hiphopfest

Black Eyed Peas, der lige nu storhitter med "Where Is The Love?", holdt hiphop-fest i et udsolgt Lille Vega. Men det var opvarmeren, funkrockeren Cody ChestnuTT, der var aftenens største oplevelse.

Billede: Mikkel Stenbæk Hansen

Det var ikke det sædvanlige hiphop-publikum, der var mødt op for at høre Black Eyed Peas første koncert i Danmark. Både midaldrende kvinder, unge kærestepar og en hel del teenagetøser med deres fædre var mødt op for at opleve en af verdens venligste hiphopgrupper, der har indtaget alverdens hitlister med kæmpehittet "Where Is The Love" med Justin Timberlake på vokal. B.E.P. har tre albums på samvittigheden, men det er deres seneste album "Elephunk", der har banet vejen til et større kommercielt publikum.

Publikum fik sig dog først en rar overraskelse i form af den lovende soulbrother Cody ChestnuTT, der varmede salen op med sin organiske funksoul. Hans set-up var simpelt: med hjælp fra en trommeslager og en bassist – begge med imponerende 70'er-manker – indtog Cody ChestnuTT Lille Vega.
At ChestnuTT kan sin Curtis Mayfield og Marvin Gaye, var koncerten et glimrende bevis på. Der skal nok have været en del folk i salen, der undrede sig over, hvem den skæggede fætter med den fløjlsbløde soulstemme var. Men det varede ikke længe, før hele salen groovede med på hans varme 70'er-funkrock, ikke mindst da han spillede sit nummer "The Seed", som i samspil med The Roots er blevet et af årets største hiphop-hits.
Iført sømandskasket og flippet funk-attitude proklamerede Cody "The power of the mic". Jo tak, få den mand til Danmark igen - det kan kun gå for langsomt!

Hovednavnet Black Eyed Peas tog en del flere midler i brug under deres koncert og fremstod som en farverig kontrast til Codys tilbagelænede funk. B.E.P. understregede at de først og fremmest er et festband, og undervejs blev der både breaket, danset, freestylet, jammet og rocket igennem.
Bakket op af et velspillende liveband lagde gruppen ud med en stram version af nummeret "Hands Up" fra det nye album. Energien var i top fra starten, og især gruppens nyeste medlem, sangerinden Fergie, gav sig fuldt ud og beviste, at hun ikke kun er et kønt blikfang for de tre rappere. Hendes vokal svingede fra det bløde og det snerrende rockede og placerer sig musikalsk et sted imellem Pink og Gwen Stefani.

B.E.P.'s veloplagte fusion af funk, pop, hiphop, latinrytmer og en god portion rock fik hurtigt stemningen i top både blandt publikum og band. B.E.P. hører langtfra til blandt verdens bedste rappere, og selv om man ind imellem savnede den underspillede funk, der prægede gruppens første to album, kunne man ikke tage fra dem, at de havde salen med sig – ikke mindst på numre som "Weekends" og "Let's Get Retarded".
B.E.P.s koncert var lækker, velspillet underholdning af den familievenlige skuffe. Et af højdepunkterne, der fremkaldte spontan jubel blandt publikum, var en fed version af den ellers lidt frelste "Where Is The Love?" Men set i perspektiv var det Cody ChestnuTTs brandvarme garagefunk, der understregede, hvor den ægte kærlighed (ikke mindst til musikken) var.