Monica
After The Storm

Monica: After The Storm

Album / J Records
Udgivelse D. 22.07.2003
Sohail Hassan

Kun 22-årige Monica debuterede for 10 år siden og satte fra starten sit mærke på R&B-scenen med klassikere som Like This And Like That. Hun slog for alvor igennem med duetten med Brandy The Boy Is Mine, hvilket forårsagede en del tumult. Siden har det været stille med udgivelser fra hende på trods af adskillige priser og medvirken i enkelte film. Det færdige comeback-album All Eyes On Me skulle have været på gaden sidste år, men det udkom kun i Japan. Monica syntes ikke, det var personligt nok, og efter at have redet en storm af, følte hun, at hun havde mere at sige. Nu kommer så denne dobbelt-cd, hvor kun 6 af 13 numre har overlevet. Det er en stor skam, da vi går glip af fede numre som I’m Back, All Eyez On Me og Just Another Girl. Et enkelt hit, Too Hood, har overlevet og ligger på albummets anden cd. Der står en stjernerække af producere og gæste-artister bag denne relancering af Monica, bl.a. DMX, Tyrese, Missy Elliot. Jermaine Dupri, Rodney Jerkins og danske Soulshock/Karlin (som jeg tror står bag musikselskabet med det sjove navn Soulvang). De har arbejdet med Monica før. Her producerer de I Wrote This Song, som Monica selv har skrevet om den storm, hun har været igennem, og et andet hæderligt nummer med Peter Biker, men ikke noget exceptionelt, som de var kendt for i fordums tid. Første single, So Gone, hvor Missy Elliot har overtalt Monica til at rappe (yikes!), ligger sidst på første cd i et remix med Busta Rhymes, som et hemmeligt bonusnummer, da det underligt nok ikke er krediteret i coveret. Derudover synes jeg faktisk kun, det er Rodney-nummeret Ain’t Gonna Cry No More, som holder helt. Monica synger stadig fantastisk, men hendes afstandstagen fra de mere poppede numre har dog efterladt denne skive forholdsvis tam.