Fun Lovin' Criminals: Amager Bio, København

Fun Lovin' Criminals, Amager Bio, København

Anmeldt af Peter Elsnab | GAFFA

Kongen af Amager

Drikker Kongen af New York sjusser af plastickrus? På Amager? "Lorteøen"?? Ja, tirsdag aften gjorde han i skikkelse af Huey fra Fun Lovin’ Criminals, som selvfølgelig ikke er uvant med hverken storbyernes snavs eller glimmer. Men hvorfor sad denne reinkarnation af Mr. Charming Himself ikke som en anden Soprano-boss, Frank Sinatra, Dean Martin eller John Gotti med et champagneglas i stålbaren i baggrunden af scenen, der havde et par discokugler som naturligt inventar?

Det havde for eksempel klædt Huey – selvfølgelig iklædt sort jakkesæt og åben skjorte – at fremføre Barry White-hittet "Love Unlimited" siddende i baren eller i hvert fald med mere cool attitude, men ellers var Fun Lovin’ Criminals foran rundt regnet 600 mennesker i Amager Bio en overraskende skæg og positiv oplevelse.

De seneste par plader fra indbegrebet af et cool newyorker-orkester har ikke ramt niveauet fra "Come Find Yourself" og "100% Columbian". Men trioens egen spøjse gangsterblanding af rock, rap, funk og Beastie-punk har stadig sin egen charme og mange tilhængere i hiphop-miljøet. I små to timer underholdt det ti år gamle band med en "skæv" champagne-hiphop, der fik folk i godt humør. Fra superhits som "Loco", der i en flot overgang gled over i "King Of New York", til en superfed, sej guitarrocker som "Scooby Snacks", der live får et ekstra skud spade.

Huey var som altid underholdende og charmerende, når han med sin let whisky- og Christiania-hæse stemme fortalte små jokes og anekdoter mellem numrene. Og bandet suppleret med både dj og dat-mester spillede i det hele taget glimrende, mens joints’ene gik på omgang mellem sjusserne.

Hovedvægten lå på numre fra det seneste album "Welcome To Poppy’s", hvorfra halvdelen af de 24 hurtige numre stammede, og overraskende nok blev der ikke plads til den lækre Korean Bodega fra "100% Columbian". Undervejs blev det lidt for mellow, og det var numre som afslutningen "The Fun Lovin’ Criminal", "Scooby Snacks" og "King Of New York", der gik rent hjem. Man kan alt for let indvende, at lidt for mange af gruppens numre efterhånden lyder som det sidstnævnte, når beats’ene ofte havner i den samme smooth rytme. Det er derfor svært at se, hvor gruppen snart skal bevæge sig hen, men indtil videre fungerer det fint, og tirsdag aften var Huey Morgan om ikke konge af New York, så i hvert fald Kongen af Amager.

Stray Bullet
Loco
King Of New York