Gåte: VoxHall, Århus

Gåte, VoxHall, Århus

Gåte: VoxHall, Århus

Anmeldt af Erik Barkman Petersen | GAFFA

Smittende spilleglæde

Norske Gåte leverede deres folkemusik-metal med overskud, nerve – og et minimum af selvhøjtidelighed

Gåtes sæt startede lidt som en billig gyserfilm, måske i dagens anledning – det var trods alt fredag den 13. Scenen stod indhyllet i tåge og et ildevarslende tema var slået an, da forsanger Gunnhild Sundli indtog scenen. Belyst nedefra sang hun manende og dramatisk, mens hun gestikulerede som en okkult præstinde. Langsomt indfandt også det øvrige band sig, og Grusomme fandt et nyt, mere intenst leje – fra electronica-beriget folkemusik til højpotent folk-metal.

Allerede i starten af sættets andet nummer, det fremragende Kara Tu Omna, lagde Gåtes guitarist op til fællesklap. Initiativet blev modtaget med iver af en lille, dedikeret fangruppe foran scenen – hvoraf mange var fra Norge – men faldt til jorden i resten af salen. Det brede, danske publikum i VoxHall tog imod det øjensynligt noget selvhøjtidelige band med en sund skepsis.

Alligevel var stemningen velvillig. Og den blev kun mere velvillig, efterhånden som nordmændene fik spillet sig varme. Med kun en lidt ujævn albumdebut og en enkelt ep på bagen er Gåtes materiale af lidt svingende kvalitet, og de meget stille numre gjorde sig ikke optimalt overfor et småsnakkende publikum – trods Gunnhilds smukke folkemusik-vokal. Men når Gåte kastede sig over numre som for eksempel Bendik Og Årolilja, Snåle Mi Jente og Til Deg, gjorde de det med en energi og en spilleglæde, der ikke kunne andet end at smitte.

Guitarist Magnus Børmark kastede drengerøvsagtigt med sit blå lømmelhår, mens han vred sig i halvparodiske rockstjerneattituder. Violinist og keyboardspiller Sveinung Sundli stavrede rundt med stirrende øjne og en uimodståelig "vil-I-se-noget-fedt?"-attitude, mens han spillede violin på alle andre måder end den normale. Selv forsangerinde Gunnhild rev sig med tiden løs af sin rolle som overjordisk elverpige og flagrede storsmilende omkring på scenen.

Sammen lokkede, trak og tæskede Gåte en særlig magi ud af den enkle kombination af folkemusik-melodier og tonstunge guitarer, de har gjort til deres varemærke. Og efterhånden som de løsnede op og lukkede deres ægte, udistancerede begejstring ud, blev også publikum ægte entusiastiske. Bifaldene voksede sig fra det høflige til det næsten stormende, og kulminerede, da Gåte efter at have afsluttet de obligatoriske ekstranumre vendte tilbage én gang til – med kærlighedserklæringer. ”Vi vil med jer hjem!” forsikrede trommeslager Martin Langlie for eksempel, veltilfreds.

Det afsluttende ekstra-ekstranummer blev aldrig præsenteret og stod ikke på sætlisten. Men med sit højenergiske indierockriff udgjorde det en passende epilog til et dejligt energisk og udadvendt sæt, hvor den uforfalskede spilleglæde hurtigt fik bugt med ethvert tilløb til selvhøjtidelighed.

Gåte spiller på Gimle, Roskilde 14/3 og på Vega, København 15/3