Swan Lee
Swan Lee

Swan Lee: Swan Lee

CD / GoGo Records
Udgivelse D. 01.03.2004
Jan Opstrup Poulsen

Swan Lee er det mest ventede album herhjemme i umindelige tider. Måske har Ravonettes og Mew fået flot omtale i udlandet, men de har ikke en Pernille Rosendahl, der i den grad har fået branded sit orkester. Selv kulturministeren synes forlibt i denne fantastisk syngende – og ganske tiltrækkende – kvinde, der elsker rollen som den forførende rockdiva. Og hvis janteloven virkelig herskede, ville dette album hurtigt blive kulet ned. Men nu er det som regel i modvind, at janteloven tages i brug, og vindene blæser altså helt rigtigt på albummet, hvor Swan Lee til fulde indfrier de opskruede forventninger. Bevares, man vælter ikke bagover i benovelse, men synes til gengæld overvældet af beundring. Der er nemlig væsentlige fremskridt at høre fra den ellers fine Enter, der flød lidt væk i drømmen. På Swan Lee er både Pernille Rosendal og band langt mere til stede og spiller henholdsvis en rå og ukompliceret rock og formfulde ballader. De overflødige kilo fra Enter er forsvundet, og der spilles og synges med en legende let spændstighed.
Denne benhårde musikalske disciplin skal tilskrives produceren Per Sunding, der er mest kendt for sit samarbejde med The Cardigans. Og sammenligningen mellem Nina Persson og Pernille Rosendahl er da også åbenlys på albummet, ligesom slægtskabet med Cardigans' Long Gone Before Daylight er hørbart med de mange amerikansk inspirerede toner. Men Swan Lee er meget mere end endnu et americana-lookalike. Der er nemlig også en del New Order-punch i Don’t Take My Love og skridsikker fremdrift i I Don’t Mind og In Your Life. Og på den måde ender det hele ud i en opløftende omgang Swan Lee og afsluttes knejsende flot i den store ballade Peace Of Mind.