Chicks On Speed: Vega, København

Chicks On Speed, Vega, København

Chicks On Speed: Vega, København

Anmeldt af Peter Albrechtsen | GAFFA

Fra turbo til tomgang

Ujævn underholdning med den Berlin-baserede tøsetrio Chicks On Speed

Ganske vist var gæstelisten lang og omfangsrig, men Københavns overborgmester Jens Kramer Mikkelsen var ikke til stede, da Chicks On Speed indtog Lille Vega. Det havde ellers været på sin plads. Jens Kramer Mikkelsen har nemlig netop udtaget den Berlin-baserede tøsetrio til at medvirke i et internationalt ekspertpanel om udvikling af København som kreativ storby. På den anden side havde borgmesteren med sit massive korpus ikke haft meget albuerum i det totalt tætpakkede Lille Vega. Og så havde koncerten med speed-pigerne vitterligt ikke givet meget mening. Det var nemlig en koncert, der i dén grad handlede om at svinge rumpetten, fægte med armene og i det hele taget holde fest.

Hvilket egentlig var synd, for noget af det mest spændende ved Chicks On Speed er den måde, de har formået at integrere så mange vidt forskellige kunstarter i deres udtryk. D’damer nøjes ikke bare med at udgive plader, de udgiver bøger, designer tøj, skriver bøger, arrangerer udstillinger, laver videokunst og samtidig benytter de enhver lejlighed til at gøre opmærksom på, at kvinder sagtens kan stryge til tops i musikbranchen og alle andre erhverv. Chicks On Speed er ikke bare et band, det er nærmest en livsstil.

I Lille Vega var det dog så som så med de filosofiske åbenbaringer. Ja, selv den visuelle side var faktisk overraskende ordinær. Der var ellers placeret hele to lærreder på Lille Vegas lillebitte scene, men i hovedparten af koncerten var det faktisk kun det ene, der blev brugt. Og billedsiden virkede sjældent særlig gennemtænkt – faktisk var der kun et par numre, hvor der for alvor var en forbindelse fra musikken til billederne.

Det betød, at fokus først og fremmest var på pigerne selv. De trendskabende tøser havde da også iført sig noget tilpas bizart kluns med et væld af selvlysende farver, lapper og tapestykker, så man kunne ikke klage over den side af sagen. Desværre var pigernes evner på andre fronter mindre tilfredsstillende. Chicks On Speed har gang på gang proklameret, at de ikke kan synge, men det lyder faktisk næsten sådan på sidste års temmelig vellydende og vellykkede 99 Cents-album. I Lille Vega kunne de rene toner i løbet af koncerten dog tælles på omtrent en enkelt hånd – alle tre piger skreg og skrålede i munden på hinanden, og der var ikke meget skønsang over foretagendet.

Det er selvfølgelig heller ikke nødvendigt – musikhistorien er spækket med eksempler på folk, der er nået langt uden at kunne synge. Det kræver så bare, at man kan noget andet. Det kunne Chicks On Speed heldigvis i Lille Vega – de havde ganske enkelt en uhæmmet energi, der automatisk smittede positivt af på atmosfæren i salen. Der var næppe noget øjeblik, hvor pigerne ikke hoppede rundt, dansede akavet og svingede med alle tænkelige kropsdele. Og netop denne energi gjorde, at omtrent halvdelen af den timelange koncert faktisk var ganske medrivende.

Der blev lagt heftigt ud, og ikke mindst en uimodståelig "Mind Your Own Business" udløste euforiske tilstande i salen. Helt fra starten var opskriften klar. De tre Chicks On Speed var udrustet med hver deres mikrofon, og selv om de da trykkede på et par knapper undervejs, så bestod musikken primært af et backingtrack afviklet af lydmanden. Der var med andre ord ingen store musikalske overraskelser undervejs, og det var måske derfor, at der er et kvarters tid inde i showet begyndte at gå selvsving i foretagendet.

Det virkede en smule mærkværdigt, at et så stilbevidst orkester som Chicks On Speed ikke i højere grad havde en række showtricks klar i kulissen. De brokkede sig over, at deres guitarer var stjålet dagen forinden i Malmø, så de ikke kunne lufte dem i en i øvrigt fornøjelig "We Don’t Play Guitars". Men pigerne havde eksempelvis de samme kostumer på hele vejen, og koreografien mellem dem på scenegulvet var ofte decideret kluntet. Det hjalp heller ikke, at de febrilsk forsøgte at score nogen billige point ved at hylde Christiania og overmale en plakat med Anders Fogh Rasmussen på grund af Irak-krigen.

Nej, det var først i de sidste par numre i det reelle sæt, at damerne atter fik pisket stemningen op. I "Fashion Rules!" vrimlede publikum op på scenen, og det gav koncerten et tiltrængt adrenalintilskud, så da bandet første gang forlod de skrå brædder – efter sølle tre kvarter – var det svært ikke at have et smil på læben. De tre ekstranumre, der fulgte, var dog lige så ujævne som resten af koncerten, og kedsomheden fik for alvor overtaget, da det hele mundede ud i hvin, hyl og en trommemaskine i hysterisk tomgang.

Ingen tvivl om, at København nok skal blive en mere spændende og farverigt storby med Chicks On Speed som kreative indpiskere. Men næste gang madammerne indtager et lokalt spillested, er showet forhåbentlig mere gennemarbejdet og underholdningsværdien mere stabil. Ellers er det ikke kun Jens Kramer Mikkelsen, der bliver væk.