Thomas Helmig
El Camino

Thomas Helmig: El Camino

CD / Sony BMG
Udgivelse D. 19.04.2004
Jan Opstrup Poulsen

Der er faktisk ikke gået latino i Thomas Helmig på hans 12. og spansktitlede album, der ellers åbner med helt bevidst Santana-guitar, og senere byder på grødet accent i den spanske komposition Your Frozen Heart. El Camino er nemlig en tilbagevenden til den driftsikre Helmig-lyd, som faldt så succesfuldt ud på Dream fra 1999. Der er derfor en høj grad af genkendelighed på albummet, som disker op med masser af guitarorienteret poprock i den forfinede afdeling, og her kan Helmig takke guitaristen Aske Jacoby for, at der kommer bund i den fremtrædne guitarlyd.
Musikalsk og produktionsmæssigt er albummet en overdådighed af små lækkerier, som vi foretrækker dem, og der bliver sunget og spillet bredt på El Camino, som altså følger den mere rockede og håndspillede del af Helmigs karriere, og ligger langt fra den stramt soulede forgænger Isityouisitme. Der er delte meninger om Helmig som soulsanger, men i den boldgade viser han ofte en sårbarhed og nye sider af sit uomtvistelige talent. På El Camino må vi nøjes med det selvsikre talent, og det kommer han bestemt også langt med. Endda rigtig langt i de flot arrangerede Mystery og Heartache In The City, hvor Helmig og band viser forrygende form, og tilmed sætter lidt af selvsikkerheden på spil.
Som sanger er Helmig atter suveræn, og der er heldigvis masser af soul i hans stemme, og korarrangementerne er i top. Til gengæld er der mange gode grunde til, at teksterne ikke er optrykt. Her var det måske på tide at kaste håndklædet i ringen og få noget professionel hjælp. Man er vel blevet voksen. Men med El Camino er Thomas Helmig tilbage, som de fleste elsker ham.