Sweatmaster: Loppen, København

Sweatmaster, Loppen, København

Sweatmaster: Loppen, København

Anmeldt af Peter Elsnab | GAFFA

Træk vejret, for pokker

Billede: Jean-Marie Babonneau

Man kender det mange steder fra. Nogle gange bliver det bare for meget. En komiker, der prøver for hårdt. En sælger eller et scoringsforsøg, hvor man bare tænker: Slap nu af for pokker. Tag en dyb indånding.

På samme måde tog finske Sweatmaster pusten fra én med 16 voldtægtsagtige skud fra hoften i fredagens koncert på Loppen foran 100 mennesker – hvor en overraskende stor del af den københavnske garagerockscene i øvrigt glimrede ved deres fravær.

Hurtigt og effektivt fyrede de finske garagerockere hårde riffs og breaks af sig med en fart, der gav åndenød fra første nummer. Forestil dig Fatboy Slim eller Chemical Brothers uden sfæriske klangflader og langsommere numre, men udelukkende på jagt efter den hurtige orgasme. Og så 16 gange på rundt regnet 40 minutter. I Sweatmasters garagerockversion af breakbeat betyder det for eksempel, at både guitar, bas og trommer ligger helt fremme i lydbilledet, så man til sidst er bange for, at monitorerne er ved at hoppe på benet af én som en liderlig hanhund.

Men at de tre finner i Sweatmaster spiller glimrende, er svært at løbe fra. Endvidere viste afslutningen med et nummer som ”Tonight”, at de faktisk mestrer det mere sjælfulde. Albummet ”Sharp Cut” er desuden et særdeles fint eksempel på hurtig punk’n’roll-guitarrock, hvor 12 numre fyres af på under en halv time. Herhjemme er det udsendt på det københavnske garagerockselskab Bad Afro, der desuden udsender blandt andre danske Baby Woodrose og The Defectors og i juni udsender en split single med Baby Woodrose og Sweatmaster, som har turneret sammen.

Sweatmaster tilhører den energiske, in-your-face skandi-garagerockscene, der blandt andet har fostret landsmændene i The Flaming Sideburns (stadig et af de bedste bandnavne i rockhistorien!). Men i modsætning til fredagens koncert, kan man derhjemme på stereoen høre den sjælfulde tilgang til garagen – og i øvrigt skrue ned eller forlade lokalet, når det bliver for meget.