Zaki: Spot 10, Musikhuset, Filuren, Århus

Zaki, Spot 10, Musikhuset, Filuren, Århus

Anmeldt af Morten Terp | GAFFA

Uforløst legestue

Gennembruddet lader endnu vente på sig, men det må blot være et spørgsmål om tid. For fredag aften formåede dansk-egyptiske Zaki på fornemste vis at sparke sig vej ud til publikum i det intime og tætpakkede Filuren. Med udgangspunkt i den trendy dancehall fra Jamaica har den musikalske brobygger så godt som taget patent på en sveddryppende uimodståelig niche indenfor dansk hip-hop. Våbnet er humor og en musikalsk alsidighed, der spænder fra Cairo via Brooklyn til Vesterbro.

Zaki og hans crew tog publikum under armen til et legeland, hvor der blev delt masser af gaver ud, men også stillet krav. Zaki er og forbliver nemlig et muntert rodehoved. Han lagde en (for) lang række brudstykker ud til folk, og så kan det nogle gange være svært at samle det hele, så det giver mening. Det gjorde det på cd-debuten ’Zakis Musikmozaik’, men i aftes burde den velmenende og stærkt underholdende rapper have været mere struktureret. For meget human beat box og for få regulære numre.

Alligvel er det svært at være den sure cigarpulsende bedstefar på bagerste række og skælde ud på fyren. Zakis drivkraft er humoren – de usorterede legoklodser – og det fangede publium fra starten af. Sammen med crewet – DJ, guitarist og en kvindelig rapper – formåede de at holde fast på de tæt på hundrede rastaer, rockromantikere og rapelskere, der fyldte Filuren.

Det tegner såre lyst for Zakis fremtid, men man kunne ikke undgå at være en smule skuffet. Ikke så meget på grund af det, vi nåede at høre – det var i store træk fremragende - men for alt det, vi ikke nåede. Blot tre regulære numre fik publikum lov at nyde, fordi et cd-svigt udsatte (og dermed forkortede) koncerten med et kvarter. Hvis Zaki vil det, kan han nå langt. Rigtig langt. Og så falder de to sidste stjerner også ned fra himmelen. Big up, Zaki!