Burhan G
Playground

Burhan G: Playground

CD / BMG
Udgivelse D. 24.05.2004
Sohail Hassan

Der er flere grunde til at være glad for Burhan G's længe ventede debut. Musikken bliver ydmygt præsenteret som pop. Intet sted i pressemeddelelsen spilles der på r&b-genrens popularitet. Det er selvfølgelig også overflødigt. Det er soleklart fra første sangstrofe, at der her er tale om Danmarks hidtil mest overbevisende r&b-talent. Her er en fyr, som mange af os længe har bevidnet virkelig kan synge, da han ydmygt, men overbevisende sang kor til Outlandishs liveoptrædener. Med hjælp, hovedsageligt fra det dygtige produktions-team Maximum Risk (Frederik Nordsø og Louis Winding) folder Burhan Genc sit fulde talent smukt ud. Han synger simpelthen pissegodt, har været med til at skrive næsten samtlige numre og spiller selv på nogle. Derudover er han stærkt bakket op af andre talenter fra det efterhånden meget stærke danske Soul Camp Productions. Desuden er det imponerende at se kommende, såvel som etablerede, engelske r&b-stjerner medvirke på skiven. Præsentations-hittet Burhan Geee er faktisk langtfra det bedste på skiven, men nok det mest iørefaldende. Den klingende etnisk-inspirerede melodi over de pumpende beats har allerede gået sin sejrsgang bl.a. på MTV. Men det er på numre som Take You Home, Confessions featuring Nina Jayne (engelsk kommende r&b-kunstner), Wow, There She Goes og Game Tight featuring Lynden David Hall, at man virkelig overbevises. Hvis man ikke vidste det, ville man sværge, at det ikke kunne være en dansk produktion. Trods enkelte mindre heldige numre, som hiver snittet lidt ned, er der her tale om en i sandhed gennemført og overbevisende dansk r&b-debut, som man virkelig kan være stolt af. Burhan kan allerede måle sig med de bedste, og han er kun 21 år.