x
Muse: Roskilde Festival, Arena

Muse, Roskilde Festival, Arena

Muse: Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Jeppe Krogsgaard Christensen | GAFFA

Den engelske musikpresse er altid på jagt efter nye guder. Nogen eller noget at se op til. I 2000 kunne enhver således bevidne, hvordan journalisterne rettede tilbedelsen mod Muse og debutalbummet ”Showbizz”, der trakterede med en stribe sange, som lå i direkte forlængelse af tidligere guder som Geneva, Radiohead og Jeff Buckley.

Men trioen fra Devon kunne ikke leve op til den dyrkelse, som blev dem til del. Året efter gennembruddet udkom den mislykkede ”Origin Of Symmetry”, som var et overambitiøst forsøg på at parre højtravende guitarer med skingre vokale excesser.

På sidste års ”Absolution” fandt Muse dog nogenlunde tilbage på sporet. Nok var de nye sange ambitiøse som forgængerens, men melodierne stod stærkere, og vokalen blev holdt i strammere tøjler.

Søndag aften stod bandet med den ujævne forhistorie på Roskilde Festivals Arena-scene, hvor de skulle forsøge at overbevise de mange fremmødte om deres kvaliteter. Og forsanger Matthew Bellamy, bassist Chris Wolstenholme og trommeslager Dominic Howard lod ikke publikum i tvivl om deres evne til at skrive bevægende sange. ”Time Is Running Out” greb således sjælen med sin Thom York'ske vemodsvokal og effektfulde vekslen mellem knugende stilhed og gnistende støj, ligesom ”Sing For Absolution” rørte ethvert hjerte med sin perlende guitarfigur og tragiske kærlighedshistorie.

Men de mindeværdige stunder fik ikke lov at stå uimodsagte. Den timelange koncert blev nemlig skændet af enkelte sange fra bandets mørkeste bagkatalog, hvor Bellamys vokal fik lov at vokse sig så skinger og skabagtig, at øret mest af alt havde lyst til at bede ham om at pakke sammen og forsvinde.

Koncerten på festivalens sidste aften tegnede et ganske præcist billede af, hvad Muse kan og ikke kan. De mestrer det simple og hjertegribende, imens de kompromitterer sig selv på rejserne udi det overdrevne og svulstige – på plade såvel som live.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA