Tina Dickow: Grøn Koncert, Næstved

Tina Dickow, Grøn Koncert, Næstved

Tina Dickow: Grøn Koncert, Næstved

Anmeldt af Monika Parlar | GAFFA

Jomfruelig solrig nerve

Eksårhusianske, nu London-bosatte Tina Dickow indviede som vanligt Grøn koncert med en kraftfuld og melodisk morgenvækning i Næstved.
Kl. 13:40 dukkede den feterede singer-songwriter frem på Grøn Spot i enkelt dress bestående af jeans og en hvid-grå sommertop. Som altid var håret udslået, og Dickow sendte gavmilde smil ud til de fremmødte næstvedsianere, der var troppet op for at høre den flotte pige med de lidt mystiske sange. Tina kunne umiddelbart ligne prototypen på den danske sommer, personificeret i den unge blonde pige, men dem der kender mere til sangerinden, ved, at hun rummer en anden power og potens end den idylliserede danske pigetype.

Med inderlighed og intimitet tog Dickow fat på de ambient-akustiske sange fra "Notes", og fremførte numre som "Break Of Day", "Warm Sand", "Let's Get Lost", "Undone"m.fl. Disse sjælfulde kompositioner nåede som oftest ind under huden på undertegnede, og det virkede, som om jeg ikke var den eneste i klanen. Flere koncertgængerne lå i græsset og så ud til at nyde de længe ventede solstråler, som syntes at ramme stærkere i samspil med de eftertænksomme toner fra Dickow. For enkelte var koncerten dog en ventestation til Nik og Jay, der var næste act i rækken, og som generelt var et kæmpe trækplaster i Næstved. Dette kunne man høre på udråb som "Nik og Jay, kom så, jaa!"

Tina performede med sit band, som hun har indspillet "Notes" med bestående af Dennis Ahlgren (bas, guitar, programmering), Martin Sommer (tangenter) og Karoline Kier (keyboard). Karoline supplerede Tina på flere af numrene med sin sang. De tostemmige vokalharmonier gav frydefulde kuldegysninger.
Tina takkede af med replikken "I må ha en forsat god Grøn Koncert" og forlod smilende scenen. Sanglærken og sangskriveren har dog også god grund til at trække på smilebåndet i disse dage, da det rent karrieremæssigt rykker i det store udland. Dickow har netop underskrevet en verdensomspændende kontraktaftale med Sony i Music i England, der dækker op til seks udgivelser. Den første plade skal indspilles i løbet af efteråret og forventes på gaden til foråret.

Indtil da underholder Dickow på en længere turne, hvor hun bl.a. giver koncerter i USA, Japan, England og Scotland. Hun vil både optræde som solist samt med electro-duoen Zero 7, som hun har spillet en del med det sidste stykke tid.