Pet Shop Boys: Danmarks Smukkeste Festival, Bøgescenerne

Pet Shop Boys, Danmarks Smukkeste Festival, Bøgescenerne

Anmeldt af Martin Nielsen | GAFFA

Billede: Lars Dyrendom

Så stod de der pludselig, Pet Shop Boys, i en jysk bøgeskov, af alle steder. Den dynamiske duo Neil Tennant og Chris Lowe, det engelske ”thinking man's pop band”, var – om ikke andet, så op til midt-90'erne – i stand til at ryste det ene veldrejede hit ud af ærmet efter det andet.

Netop dette var også hvad de valgte at gøre ved lørdagens midnatskoncert på Skanderborg, hvor Pet Shop Boys simpelthen leverede deres Greatest Hits, fremfor at lægge vægt på materiale fra de seneste par, måske relativt uoplagte, albumudspil. Arealet omkring Bøgescenerne var fyldt til dets maksimale kapacitet under hvad der skulle gå hen og blive det rene og skære sing-along-party.

Efter en gyser-agtig intro med mørklagt scene dukkede Tennant og Lowe frem midt i et minimalistisk setup: Lowe (selvfølgelig) siddende ved en mindre maskinpark, mens Tennant, klædt helt i sort stod og svajede, så parret lignede en højteknologisk version af en dekadent chanteuse (Tennant) og hendes pianist (Lowe).

Som tredje nummer spillede Pet Shop Boys gennembrudshittet ”West End Girls” fra 1985, og et mindre backingband bestående af to el-guitarer samt en percussionist lod sig afsløre i baggrunden. Og herefter var der tale om en gennemført og euforisk hitparade, hvor bandet serverede det ene drøje hug efter det andet: ”Se A Vida E”, efterfulgt af ”Domino Dancing”, efterfulgt af ”Suburbia”, osv, alle med firser-synth-lyden fuldstændig intakt, i en sådan grad at man nærmest med lidt god vilje kunne føle, at man befandt sig i en tidslomme.

Da bandet herefter gik i gang med ”Being Boring”, manglede Tennant det første lange stykke tid, så man begyndte at tænke, om han mon havde droppet det hele for i stedet at gå ud og plukke svampe – indtil han med sans for det teatralske pludselig dukkede frem igen, nu skiftet over til et outfit helt i hvidt. Sættets anden halvdel tog flere chancer, ved at indsætte to sange fra det seneste album Release, men dels var sangene så strategisk placeret, at publikum bevarede tålmodigheden, og dels må man medgive at ”Love Is A Catastrophe” er en virkelig smuk ballade.

En sådan ballade var hårdt tiltrængt, ja, måske ville et par stykker mere egentlig ikke have gjort noget, for det var virkelig var en gang hardcore, nådesløs tryklufts-discobaslyd, man var udsat for nede i blot 20 meters omkreds fra scenen – måske mere end nødvendigt. Men ikke desto mindre var det da noget, der holdt festen i kog, og festen fortsatte gennem de to ekstranumre ”Left To My Own Devices” og ”It's A Sin”, efter et nyt kostumeskifte for Tennant.

I det hele taget opførte Pet Shop Boys sig på scenen, som man ville forvente det. De få gange, Chris Lowe kigger op, giver han beskueren mulighed for at få bekræftet at hans ansigt er lige så fuldstændigt udtryksløst, som det var på bandets tidligste fotos og videoer. Tennants vokal kunne til tider lyde lovlig tynd og nasal, men han havde også et allerhelvedes voldsomt disco-inferno at skulle synge op imod.

Der var, som nævnt, ingen grund til at opfordre publikum til at synge med. Ikke overraskende tog især ”Go West”, Village People-klassikeren, som Tennant og Lowe har gjort deres egen, kegler, idet publikum håndterede lige så meget af teksten som Tennant. Foruden den nævnte, lige lovligt insisterende 4/4-volds-bas-sound, er der ikke meget at udsætte på den yderst veloplagte – og meget velbesøgte – optræden Pet Shop Boys gav på den 25. Danmarks Smukkeste Festival.

Pet Shop Boys har netop færdigindspillet deres nykomponerede, overvejende instrumentale, soundtrack til den klassiske film Battleship Potemkin (1925), sammen med Dresdens symfoniorkester. Arrangementet er udført af Torsten Rasch, der også har lavet et værk baseret på bandet Rammsteins musik. I øvrigt har Pet Shop Boys netop remixet et Rammstein-nummer. Det var derfor, man kunne høre noget, der lød som Rammstein, fra højttalerne efter at Pet Shop Boys havde forladt scenen på Skanderborg ...