The Clientele: PopRevo 04, Musikcaféen, Århus

The Clientele, PopRevo 04, Musikcaféen, Århus

Anmeldt af Martin Thimes Langballe | GAFFA

Tre dage med indie-pop. En overflod af yndige guitarfigurer, drømmende sange om kærester og de små ting i livet. Simpelt og ærligt.

Engelske The Clientele var udset til at være den store afslutning på PopRevo-festivalen, og det var tydeligt, at de var hovednavnet. Musikcaféen var fyldt til randen med forventningsfulde indie-fans og andre nysgerrige sjæle, og lidt over midnat gik The Clientele på scenen.

Første sang var ”Reflections After Jane”, fra debut-opsamlingen ”Suburban Lights”. Derfra kastede The Clientele sig ud i en lang og yndefuld opvisning i hvordan popmusik kan lyde, når man kommer fra en tåget London-forstad. Alasdair MacLeans guitar og vokal smøg sig imellem publikum, som straks blev indhyllet i tætpakket reverb og regnvåde stemninger. Imens lagde rytmesektionens bløde toner en perfekt bund med dens jazzede trommer og simple, fængende basgange. Bandet spillede smukke versioner af ”The Violet Hour”, ”Joseph Cornell” og ”Lamplight”. Sangene lød overraskende meget som album-versionerne, men det var bare med til at forstærke indtrykket af et band der har fuldstændig styr på de virkemidler deres musik er bygget op omkring. Hele koncerten var een lang opvisning i hvor dygtige The Clientele er til at frembringe stemninger med meget simple midler. De blev også hjulpet godt på vej af lydmanden, som præsterede den bedste lyd der længe er hørt på Musikcaféen.

For at gøre det kort, var koncerten en våd drøm for alle, der har hørt så meget som en enkelt 7” med The Clientele. Lyden var perfekt. Setlisten var en perfekt blanding af numre fra ”Suburban Lights” og ”The Violet Hour” spædet op med et enkelt nyt nummer, ”Impossible”, samt et cover af en West Coast Pop Art Experimental Band sang. Således levede bandet til fulde op til de høje forventninger der uden tvivl havde været til deres første optræden i Danmark, og afsluttede PopRevo 04 på ganske behørig vis.