The Beatnuts: Rust, København

The Beatnuts, Rust, København

The Beatnuts: Rust, København

Anmeldt af Anne Ingevold | GAFFA

Undergrundens konger er de med rette blevet kaldt. For med snart 15 år på bagen og syv udgivelser, den ene på det nærmeste bedre end den anden, kan man ikke kalde rytmenødderne JuJu og Psycho Les for meget andet end netop: kongerne af undergrunden.

Til trods for, at de gennem tiderne har lavet et hav af fængende og ørehængende numre, er det aldrig lykkedes dem at hitte kommercielt. Andet end indirekte, da Jennifer Lopez, med alt for lange fingre og uden et "okay, set" i kontaktbogen, snuppede loopet fra "Watch Out Now" og hittede stort med nummeret "Jenny From the Block". Et stunt, der sluttede med et forlig og en hilsen til Jenny ("you know you haven’t been to the block for a minute") på Beatnuts’ seneste plade "Milk Me" fra sommeren 2004.

Med et navn, der har været aktivt på scenen over to årtier, kan det næppe overraske, at tirsdagens koncert på Rust var et tilløbsstykke. Udsolgt lang tid i forvejen og med et aldersmæssigt sammensat publikum, hvor nogen husker Beatnuts’ optræden på det legendariske SubKult i 1996, andre fra gruppens sidste besøg i 2002, og så størstedelen, der denne tirsdag havde fornøjelsen af at opleve "The Originators" for første gang.

Skønt meget arbejdede for at minde publikum om, at dagen derpå ikke var andet end en simpel onsdag, herunder det faktum, at man som optakt til koncerten kun havde én enkelt cd, med tilbagelænet loungemusik, til rådighed, var den ophøjede stemning, der normalt er kendetegnende for en fredag eller lørdag, til at føle på. Allerede inden Beatnuts entrerede scenen, i en for øvrigt meget underspillet stil, var publikum oppe at stå på sofaerne og sidde på bardiske.

Da klokken passerede 22.30, og Rust var pakket til bristepunktet, listede såvel JuJu som Psycho Les på scenen, fulgt af en anonym back-up-rapper, der valgte at placere sig i dækning for spotten i højre side af scenen, hvor han blev stående den efterfølgende time. Eftersom følget ikke inkluderede en dj, var jobbet overladt til Psycho Les, der dermed ikke havde de store udfoldelsesmuligheder rent fysisk. Nok også godt det samme, for under hele koncerten skiftede de tre på scenen ikke positioner en eneste gang. Og alligevel betød det ikke alverden. For med karisma, spilleglæde og deres verdensklasse-produktioner lykkedes det dem alligevel at komme langt ud over scenekanten og få selv allerbageste række til at reagere på de call-respons-rutiner, der er en inkarneret del af enhver hiphop-optræden.

Alle numre, der burde spilles, blev spillet. Overbevisende og stilsikkert leveret. Og for hvert hit, der flød gennem højttalerne, røg der flere hænder i vejret, flere dansende piger på sofaerne og flere af de garvede koncertrotter på bardisken. Til trods for, at Beatnuts har charme og stil i stride strømme – og nok til at dele ud af – samtidig med at absolutte favoritter, som – og der nævnes i flæng – "It’s Da Nutz", "Off the Books", "Watch Out Now" og naturligvis "No Escapin’ This" blev spillet, savnede jeg alligevel lige den snert mere, der havde sendt det helt over toppen og havde gjort koncerten til et reelt live-show - snarere end tre mand og en båndoptager.