Sanne Salomonsen
The Album

Sanne Salomonsen: The Album

CD / Copenhagen Records
Udgivelse D. 28.02.2005
Jan Opstrup Poulsen

Det har altid været ud over stepperne for Danmarks rockmama, der med stålsat vilje og energi har tiltvunget sig en fast plads i danskernes bevidsthed. The Album vil næppe svække hendes position som en populær sangerinde, der kan få solgt varen ubeset. Tilmed følger hun op med en optræden i det svenske melodi grand prix og et one woman-show på Bellevue Teater, så foråret bliver et sandt Sanne-bombardement. Men musikalsk er The Album blevet lidt af en fuser, der ikke byder på de store forandringer fra forgængeren Freedom. Der er igen tale om en noget fladtrådt rock med hang til drivende sentimentale melodier.
Til The Album har hun ellers rettet blikket mod udlandet og har fået ikke mindst svenskerne til at levere sangene, uden at det har kunnet matche hendes personlighed. Foruroligende nok lyder Sanne ligefrem lidt tam i hendes ellers normalt solide sangpræstation. Der er ingen tvivl om, at der er blevet tænkt stort i sangudvælgelsen, der kæmper for at iscenesætte Sanne Salomonsen som en sangerinde af internationalt snit, men hun forsvinder for let i den glatte produktion. Paradoksalt nok er der mest personlighed i albummets eneste danske sangbidrag, som har signaturen Aske Jacoby. Her lytter man til Sanne Salomonsen og ikke én ud af et utal af gode sangerinder. Det gør bestemt heller ikke sangen ringere af, at Aske Jacoby for lov at fylde med sit tørre guitarspil.
Men resten af sangene på The Album er langt fra dette niveau, der er upåklageligt og kedeligt produceret af Nikolaj Steen og Oli Poulsen.