Bikstok Røgsystem: Pumpehuset, København

Bikstok Røgsystem, Pumpehuset, København

Anmeldt af Simon Boertmann Brüel | GAFFA

Billede: Rune Geertsen

Hvad fanden sker der? Pumpehusets gulv er splittet i små fraktioner af mennesker, der reagerer så forskelligt på det, de ser, at det er svært at tro, at det rent faktisk er det samme, de ser. Nogle har nået aftenens højdepunkt og danser, som var de til halbal. Andre står forstenet og glor mistroisk.

Bikstok Røgsystem er i gang med aftenens sidste ekstranummer – en rokke og rulle-version af nummeret ”Rokkmusik”, som på trods af navnet normalt intet har at gøre med den 50’er-jitterbug, de tre lyddrenge fyrer af på scenen. Det ligger så fjernt fra den dancehall-reggae, Bikstok står for på debuten ”Over Stok og Sten”, og som også har præget det meste af aftenen i et udsolgt pumpehus.

Halvanden time tidligere indtog Bukki Blaes, i pelset leopard-tracksuit og bjørnebande-maske, Pharfar og Eaggerman scenen. Backet af Pharfars band Riddim Force, med en afløser i tromme-stolen, lagde de ud med en tung udgave af nummeret ”Radio”. Det er vel smag og behag, hvordan man foretrækker sin dancehall. Om det er med simple elektroniske riddims eller en mere organisk reggae-lyd, men Riddim Force’ brystpumpende bas og trommer gjorde numre som ”Radio”, ”3 Stks Tøj”, ”DK’s Koner” og ”Dukkemand” fin ære.

Hvor mange i den eksplosivt voksende Bikstok-fanskare, der egentlig har et forhold til reggae og dancehall, er nok tvivlsomt. Men det var tydeligt, at Bikstok havde besluttet, at ingen skulle gå hjem fra Pumpehuset i den tro, at de havde været til hiphop-koncert. Der blev givet big up’s til ikoner på den københavnske reggaescene og et af dem, Jah Bobby, løftede ”3 Stks Tøj” med sin vokal.

Så langt så godt, men med en overdrevent fjollet udgave af ”Tjikkah”, drejede Bikstok ind på et rodet og temmelig røget spor. ”PawPaw” blev kørt direkte i nu-metal-grøften – muligvis til begejstring for de purunge skaterkids i publikummet – og de lallende intermezzoer mellem numrene blev længere og længere og gav nu og da én en følelse af at overvære en skolekomedie.

Stilen blev reddet i momenter mod slutningen, med en omgang tyk reggae i ”Græder for Dem” og moderne dancehall i det eneste nummer uden Riddim Force – ”Fabrik”. Til gengæld havde røgen indtaget Bikstok i sådan en grad, at de skulle et godt stykke ind i den første single fra albummet, ”Cigar”, før folket begejstret genkendte det.

Det var Bikstoks første store koncert – i en sal, som er adskillige gange større end den normale hjemmebane på Stengade 30. Og de viste, hvorfor den jamaicanske musik bør få et meget bredere publikum, end den har. Men de fjollede sidespring undervejs, var ikke denne anmelders kop røg.