DR Big Band & Eivør Pálsdóttir: VoxHall, Århus

DR Big Band & Eivør Pálsdóttir, VoxHall, Århus

Anmeldt af Michael Jensen | GAFFA

Billede: Toke Hage

Hvis man er bekendt med Eivør Palsdóttir, vil man vide, at hun er et sangtalent en mils vej ud over det sædvanlige, og i hendes hjemland (Færøerne) og Island, hvor hun nu er bosiddende, er hun da også sin unge alder til trods allerede et særdeles populært og velkendt navn.

Specielt live fremstår den unge sangerinde som en troldsk sirene, der med sin dragende røst kan synge selv den mest standhaftige sømand i graven og besnære selv de mest modvillige i sit publikum, der på denne Landfredag indbefattede alt fra det grå guld til sortklædte og –malede (!) teenagere i band-T-shirts. Palsdóttir har med andre ord en enestående sangmæssig teknik, en alsidighed klang og et register, der burde kunne give Mariah Carey mindreværdskomplekser… så har jeg vist ikke sagt for meget.

Hvis man som undertegnede ikke er lige så begejstret for Palsdóttirs seneste udgivelse, som hendes tidligere udgivelser med albummet ”Krakan” som det centrale, så vil man sandsynligvis kunne relatere sig til følgende kritikpunkter af aftenens koncert, der som bekendt havde udgangspunkt i dette samarbejde med DR’s Big Band. Er man derimod tilfældigvis stor fan af DR’s aldeles glimrende Big Band, ja, så håber jeg ikke man føler sig for stødt af følgende. Det korte og det lange er nemlig, at koncerten (ligesom cd’en) syntes at bære præg af, at samarbejdet er tænkt som et ligeværdigt samarbejde og ikke som en solist i front for et orkester. Det er ikke Eivør Palsdóttir med DR’s Big Band, det er Eivør Palsdóttir OG DR’s Big band.

Dette kom meget tydeligt til udtryk ved aftenens koncert, hvor vi nåede hele vejen gennem det i fællesskab skabte album (på baggrund af Palsdóttirs sange, ganske vist) og lidt ud over. Koncerten gjorde sig i mine ører helt sikkert bedst, når Palsdóttir stod i centrum og musikken var anlagt på hendes sang. I numre som for eksempel ”Trøllabundin” og ”Ulvesangen” (som stammer fra filmen ”Ronja Røverdatter” og ikke er at finde på albummet), der var aftenens bedste nummer, fungerede samarbejdet i det store hele upåklageligt, og Palsdóttirs stemme og melodier kom til deres ret.

Til gengæld var der i flere numre indlagt én eller flere soloer og temposkift, der syntes at ramme helt ved siden af stemningen i det enkelte nummers grundmelodi, og hvor der således i højere grad syntes at være taget hensyn til musikernes muligheder for at vise deres ekvilibristiske kunnen (for fremragende musikere var de uden tvivl alle til hobe) end til melodiens integritet. Dette er også på albummet specielt tydeligt i det smukke nummer, ”Mín Modir”, hvor der indlejres en passage, der med blandt andet en infernalsk guitarsolo er fuldstændig ude af trit med resten af nummeret, og det er synd, når nu så mange af numrene kunne klare sig fint uden al denne ståhej. Men kan man lide arrangementerne på den nye cd, så vil man uden tvivl have elsket koncerten, og set i det lys, hvem er jeg så til at kaste skår i glæden?

Eivør Palsdóttir og DR’s Big Band spiller endnu et par koncerter i DK hhv. på Halkær Kro d. 29. og på Skråen i Aalborg d. 30., og lad mig afrunde denne tirade med at konstatere, at hvis man er til Big Band musik, så er der uden tvivl mange gyldne øjeblikke at komme efter, og oven i hatten får man så tilmed en vokalpræstation af de helt usædvanlige, så kom bare afsted! Og hvis man er Eivør-fan, så ved man nok allerede i forvejen, at man aldrig går forgæves til en live-koncert med den færøske sangerinde.