Puppetmastaz: Rust, København

Puppetmastaz, Rust, København

Puppetmastaz: Rust, København

Anmeldt af Klaus Ulrik Mortensen | GAFFA

Dukketeater i weltklasse

Med et fænomenalt sceneshow satte tyske Puppetmastaz nye standarder for, hvad man kan forvente sig af en hip hop-koncert.

Der var noget i luften fredag aften på Nørrebro. Det skulle de nysgerrige sjæle, der ved tegnebogens hjælp entrerede Rusts hoveddør, sande i mere end den klamme klimakontekstuelle forstand. Indkapslet mellem barens rødtonede vægge og nægtende jerngitter skuede et tætpakket publikum spændt mod det to meter høje fæstningsværk, der prydede scenen i den tilstødende sal.

Godt nok gæstede tyske Puppetmastaz Danmark to gange i det forgangne år, men blandt de fremmødte syntes et spørgsmål at tegne sig. For hvad kan man egentlig forvente af en gruppe, hvis sammensætning udgøres af guldkædebeklædte hånddukker?

Bemeldte undren skulle ikke svæve længe omkring. Trædende i den tyske tidligere sværvægtsmester Henry Maskes fodspor gik Puppetmastaz på til de pompøse toner af Vangelis ”Conquest of Paradise”. Forventningsfuld piften afløstes af metallisk genklang, da de hårdtpumpede basgange akkompagnerende ”Plantet Booty” satte lydanlægget på aftenens første opgave.

Et knugende greb i tilhørerne fik dukkeførerne med ”Pet Sound”s klappende trommer og legende akkorder, der fordrede et sammensurium af nakketrækninger og stedvis smådans. Eller måske aftenens klientel skulle tituleres som tilskuere, for det var i lige så høj grad en visuel som auditiv oplevelse, der bød sig til.

Et væld af eksotiske såvel som obskure hånddukker dukkede op bag den graffitiudsmykkede scenekonstruktion. Funky frøer, ornamenterede orner og hippe hunde udvekslede vittige dialoger mellem numrene. En kanin i rød træningsdragt med noget, der lignede agurkeskiver i solbrillestellet, lænede sig op af et regulært blowjob, da Buggles - den navnkyndige drum’n’bass-kylling – lød sig forføre af sit eget lydspor.

Listen af udartede anekdoter er lang. Vanvittigt som det end måtte lyde, svingede blandingen af slagfærdige beats, vokalt og scenografisk artisteri sig op i højder, hvor man som målløs iagttager klukkende måtte overgive sig til Puppetmastaz emmende kreativitet.

Lydbilledet leverede Nitro godt gemt væk bag de obligatoriske pladespillere. De to øvrige tracksmede, Bomb 20 og Patric Catani, var optaget af henholdsvis tandlægestudier og spilletjanser. Særligt fremhæves skal imidlertid de fire mand, der med mikrofonen hængende om halsen rappede og skuespillede sig igennem de imaginære karakterers luftkasteller.

En helstøbt koncertoplevelse, der satte nye standarder for, hvad man kan forvente sig af et hiphop-show. Fænomenalt! Det vides ikke, hvornår Puppetmastaz næste gang tilbagelægger de godt 350 km fra Berlin til København, men fredagen på Rust højnede forventninger til det næste studieudspil fra dukkemanipulatorerne, der efter sigende skulle komme hen over sommeren.