Tortoise: Lille Vega, København

Tortoise, Lille Vega, København

Tortoise: Lille Vega, København

Anmeldt af Henrik Moltke | GAFFA

Tortoise kalder man på engelsk de land-boende reptiler, hvis krop beskyttes af et særligt skjold. På musiksiden hører de til klassen af eksperimenterende, lidt nørdede såkaldte postrockbands, som blander rock med electronica og andre stilarter. Lidt hornbriller hér, lidt støjrock dér, xylofoner og vibrafoner, storladne lyde og voldsomme trommearrangemener – Tortoise anses ikke uden grund som en af 90´ernes helt store pionerer på den alternative scene.

Der var derfor god grund til at se frem til denne aften på Vega, hvor der var lagt op til et efter sigende fantastisk forspil med congolesiske Konono, som spiller på besynderlige, hjemmelavede instrumenter, der er flikket sammen med kontakter og stik. Desværre var Konono strandet i Kinshasa på grund af visaproblemer, og af frygt for, at publikum ville strømme hjem, gik beskedne Tortoise på scenen før tid. Chicagobandet lagde ud med en række af numrene fra det seneste album, “It's All Around You” og et enkelt fra “Standards”. For denne anmelder, som aldrig har oplevet Tortoise in the flesh, var det med en påfaldende positiv og uprætentiøs energi, og ikke mindst helt tydelig spilleglæde, koncerten gik igang.

I endnu højere grad end på pladerne kan Tortoises slægtskab med den eksperimenterende jazz (faktisk nærmest fusionsjazz) spores live: lange udvekslinger med to ud af bandets fem medlemmer på xylofon (!) eller lange partier, hvor trommer og percussion til sammen udgør det bærende element. Til gengæld var det elektroniske nærmest fraværende i første halvdel, og man åndede næsten lettet op, da støj, filtreret guitar og elektroniske backingtracks blandede sig med det gymnasielærerfunk-agtige. I anden halvdel blev der lukket lidt mere op, og især trommerne glødede med tydelig og hørbar energi. Koncerten nåede et højdepunkt med “Stretch (You Are All Right)” hvor guitar, backingtracks, xylofoner og synthesizer flød sammen i store lydflader og gjode det svært ikke at lukke øjnene og glemme tid og sted. Stort set samtlige numre, inklusive tre-fire ekstranumre, blev afleveret med same verve og helt utroligt tight, på trods af at at det så meget let og ubesværet ud. Selvom det for denne anmelder til tider tenderede mod det småkedelige, var mødet med reptilerne alligevel en ovenud positiv oplevelse. Det er måske hverken hip og nyskabende musik, Tortoise laver i dag. Til gengæld er det sgu befriende at være til koncert med et band, der tydeligvis også nyder oplevelsen.