Athlete: Roskilde Festival, Odeon

Athlete, Roskilde Festival, Odeon

Athlete: Roskilde Festival, Odeon

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Billede: Mikkel Stenbæk Hansen

”Athlete? – Er det ikke noget engelsk klynkepop”, var spørgsmålet, jeg blev stillet, få minutter før jeg begav mig mod Odeon Scene for at se festivalens første band. Der blev svaret delvist bekræftende, men samtidig med kom en understregning om, at gruppens første plade faktisk var en omgang glad indiepop, og det kun var den nye skive, der lægger sig i en musikalsk tradition som indbefatter Coldplay og Keane.

Det var, som om bandet allerede vidste, at det var den genrebetegnelse, der hang dem om halsen. Så de lagde frejdigt ud med ”El Salvador” og ”You Got The Style” fra den fortrinlige debutplade ”Vehicles & Animals” fra 2003. De takkede tidligt det fremmødte publikum for solid opbakning og gjorde det klart, at de var overrasket over, at så mange ikke bare var mødt op, men samtidigt kunne synge med på deres sange. De fulgte op med titelnummeret fra deres nye skive ”Tourist”, og så var der faktisk lagt op til en ganske god fest. Derefter blev fulgt op med ”New Project” fra debuten, der indeholdt et langt instrumentalt stykke, hvor keyboardspiller Tim Wanstall fik lov til at folde sig ud.

Men desværre var det herefter som om, at når bandet tillod sig at spille nyt materiale, så faldt folks interesse en hel del. ”Half Light” fungerede ganske fint, selvom bandet måtte stoppe og starte forfra, så vi ikke fik ”the shit guitar version”, som sanger Joel Potts udtrykte det. Men derudover var det kun næstsidste nummer ”Wires”, som folk synes at bifalde.

Men de gamle numre fungerede fint, og specielt singlen ”Westside” var et hit. Det faldt også i god jord, da Potts introducerede ”Vehicles & Animals” med en historie om, at de havde lært at drikke Jägermeister af The Polyphonic Spree, og at de nu ville dele en flaske med publikum. Bassist Carey Willets sprang derefter i fotograven med en flaske og nogle papkrus og delte lystigt ud, mens Potts spillede en akustisk version af titelnummeret fra deres debutplade.

Joel Potts selv endte også i graven, da han entusiastisk skulle afslutte koncerten med ”Shake Those Windows”. Så med det blev ikke bare Odeon Scenen, men også Roskilde Festival åbnet. Om ikke med et brag, så da i hvert fald med en ganske glimrende koncert.