Thomas Helmig: Pop Up, Rådhusparken, Århus

Thomas Helmig, Pop Up, Rådhusparken, Århus

Thomas Helmig, det elskede bysbarn, havde fået lov at lukke og slukke ved den stort anlagte Pop Up-koncert i Rådhusparken i Århus. Helmigs sidste koncert på sommerens turné og angiveligt hans sidste i lang tid, idet han og familien nu flytter til Spanien i indtil videre et år.

Dermed kunne man godt sætte næsen op efter, at Helmig ville gøre noget særligt ud af aftenens show. Og han virkede i hvert fald fra starten særdeles veloplagt. Iført sin kropsnære blå læderdragt, han har båret ved koncerter de senere år, og med et velklædt og solidt spillende orkester kom charmetrolden hurtigt ud over hele Rådhusparken. Helmig havde på forhånd lovet, at han ville servere godt med både gamle og nyere hits på både dansk og engelsk, hvor det engelske ellers har fyldt mest på hans sætlister de senere år.

Som sagt, så gjort: Hits som "Flower Child", "She's Leaving", "She Belongs To Me", "The One And Only" og "Stupid Man" blev leveret træfsikkert, alternerende med gamle, banale, men veldrejede landeplager som "Giv Mig Din Mund", "Det Er Mig, Der Står Herude Og Banker På", "Kærlighed Gør Ondt", "Dagen Efter Dagen Derpå" og ikke mindst "Nu Hvor Du Har Brændt Mig Af" – sidstnævnte fire i øvrigt alle fra samme album, 1988-pladen "Vejen Væk". Ofte i mere eller mindre nyarrangerede versioner, hvor reggaeelementet i "Det Er Mig..." på finurlig vis blev forstærket, mens "Giv Mig Din Mund" nærmest var rendyrket soul hos den som vanligt stærkt syngende Helmig. Alt sammen til publikums store, taktfast klappende og singalong'ende tilfredshed og tilmed med yderst farvestrålende lysshow. Som sagt: Tekstligt og ofte også musikalsk temmelig simpelt, men effektivt.

Helmig struttede som vanligt af spilleglæde og gavflabet selvsikkerhed, og AGF's overraskende 3-0-sejr over Brøndby måtte da også lige have et par ord med på vejen fra den inkarnerede fan af "De Hvide". Mod slutningen af koncerten skulle vi også have et pænt skud fyrværkeri, inden der helt til sidst blev fyret op for konfettikanonerne, så det bagefter så ud, som om Rådhusparken var blevet hærget af en snestorm midt i sensommeren. En gennemført finale for det nye koncept Pop Up, som vi meget gerne ser gentaget til næste års festuge.