Kashmir
No Balance Palace

Kashmir: No Balance Palace

CD / Sony BMG
Udgivelse D. 10.10.2005
Finn P. Madsen

Ikke nok med, at Kashmir har gjort et scoop ved at hente den legendariske producer Tony Visconti (David Bowie, T. Rex m.fl.) ind til at trykke på knapperne på deres femte udspil No Balance Palace. Den endelige trumf blev sat med ikonerne David Bowie og Lou Reeds medvirken. Men det er nu ikke de to rocklegenders bedrift, der gør No Balance Palace til det homogene udspil, det er blevet til. Det er Kashmirs indstilling til at spille den gode højtloftede rocksang og være nysgerrigt søgende, der gør udfaldet. Tony Visconti har rundhåndet øset ud af sin erfaring. Her er ingen slinger i valsen. Tværtimod har gruppen fået indkapslet sin stil og leverer med No Balance Palace et gennemgribende flot udspil. Kalifornia og Jewel Drop brillerer med deres funklende flotte guitarfigurer og et melodisk flow, der væver sig ud og ind af hinanden. Sidstnævnte med et stort vink til The Cure. Kasper Eistrups vokal træder her ud af sin forpinte rolle og bliver leveret med et strejf af vrede. Den fremragende The Cynic lægger ud med et knastørt trashet drive, hvor Bowie overtager vokalen fra andet vers. Tony Visconti har gjort en dyd ud af at mikse hans vokal til ukendelighed, så den fremstår spøgelsesagtig og fjern. Ether er såre simpel og tårevædet, mens Snowman er sært fordrejet og støjbrusende med lidt for meget lån fra Radiohead. Black Building er et digt med Lou Reeds reciterende vokal, der blot vil stå som en parentes. På det otte minutter lange titelnummer, der er opdelt i tre suiter, prøver Kashmir kræfter med det helt store rockopus, hvor både tempo og stilskifte smelter flot sammen. Trods titlen indikerer No Balance Palace lyden af et band i nervepirrende balance med sig selv, hvor Kashmir kommer helstøbt ud på den anden side.