Heather Nova: med Pernille Gunvad, Amager Bio, København

Heather Nova, med Pernille Gunvad, Amager Bio, København

Anmeldt af Anna Thaulow | GAFFA

Et drivvådt publikum måtte vente utålmodigt før end aftenens absolutte sangstjerne viste sit gyldne ansigt. Inden Heater Nova skulle bringe tankerne hen mod varmere himmelstrøg, havde danske Pernille Gunvad nemlig fået den ubarmhjertige tjans at varme et pjasket og tvært Amager Bio op. Ikke nogen nem sag for en afdæmpet singer-songwriter med spinkle sangbare numre og en genert guitarist. Pernille Gunvad har en dejlig stemme, men hendes til tider tekstsvage ungpige-numre var desværre noget golde til aftenens set-up. (***)

Publikum så altså stadig lige trætte og fugtige ud, da Heather Nova gik på scenen – en time senere end ventet. I takt med at åbningsnummeret begyndte at groove, fik kolde Københavnere langsomt farven tilbage i kinderne og stemningen steg. Det var som om sangerinden trak hele Bermuda-trekanten med sig ind i Amager Bio. For i Heather Novas tekstunivers er der masser af røde fugle, bountystrande og solopgange, og i går blev pustet fra de varme lande yderligere understøttet af et billedshow i panoramaformat med naturen som toneangivende billedskaber. Det gjorde godt.

Midt i disse eventyrlige musikalske rammer var det aftenen igennem sangerindes silkebløde stemme, der forblev det centrum, hvorom alt sig drejer – også selvom orkesteret bød på mange spændende musikere bl.a. den ferme danske guitarist Berit Fridahl. Der blev spillet mange numre fra den nye plade ”Redbird” og også klassikere som ”Fool for You” og ”Walk this World” fra tidligere udgivelser. Heather Nova formåede ubesværet og letbenet at springe fra sprøde, lyse ballader over til tungere energiske rockarrangementer. Nej, den vokalmæssige side af sagen kan der ikke sættes en finger på.

Hvad man til gengæld godt kunne drømme om, var endnu mere nærvær på scenen. Sangerinden virkede til tider, som om hun stadig befandt sig hjemme på Bermuda og ikke just svømmede som en fisk i vandet her i det mørke Skandinavien. Derfor peakede koncerten aldrig helt, og man manglede den sidste gnist og spilleglæde i en ellers sikker musikalsk præstation. Heldigvis nåede Nova på falderebet at spille en veloplagt ”Someone New” fra samarbejdet med Eskobar – og derved satte hun et smukt punktum for en alt i alt lunende aften.