Viking Moses: 93 Feet East, London

Viking Moses, 93 Feet East, London

Viking Moses: 93 Feet East, London

Anmeldt af Jakob Rosenbak | GAFFA

Det sker kun sjældent, at man som garvet koncertgænger og musikentusiast får benene fejet væk under sig. Det skete dog for undertegnede igår, tirsdag. Helt uannonceret dukkede Viking Moses aka den circa 26-årige amerikaner Brendon Massei op på scenen på Londons 93 Feet East og spillede et ikke blot overraskende, særegent og forfriskende sæt - nej, det var også virkelig godt!

Før i går aftes var min viden om Massei og hans Viking Moses-persona lig nul. Lidt research afslører dog, at han rejser meget rundt for at spille og blandt andet har turneret med Cat Power, Joanna Newsom, Scout Niblett, Will Oldham, Songs: Ohia, Devendra Banhart og The Microphones gennem årene.

Måske det var den totale overraskelse og mangel på forventninger, men Viking Moses – og hvor cool er det navn ikke lige? – gav i går en af den slags sjældne positive "what the fuck"-oplevelser, som indfinder sig, når man konfronteres med noget uventet, men fedt. - Når underkæben hænger nede på brystet, og tankerne farer rundt i hovedet som nytårsfyrværkeri for at forsøge at tage det hele ind.

Og hvordan var det så?

Det var simpelt. Faktisk handlede det blot om en mand og en elektrisk guitar. En slags White Stripes uden trommer (det næste bliver vel solo a capella-acts...). Med en stemme, der til tider mindede om Nick Cave i dennes mest teatralske øjeblikke, sang, hylede og råbte Massei – ofte fra en afstand på omkring en meter fra mikronen – sine fortællinger, mens han bevægede sig rastløst rundt på scenen og på samme tid spillede en omgang løs, skæv og hvad, der virkede ret improviseret el-guitar.

Det foregik ofte i sære små-dansende skridt og med noget, der fra tid til anden mest lignede tvangsbevægelser. Massei virkede sjældent rigtig hjemme og tilpas på scenen, men blev dog gang på gang grebet af musikken – ja faktisk nærmest besat – og rockede ud for fulde gardiner. På et tidspunkt kravlede han således rundt på scenen, mens han på én gang spillede guitar og skiftevis slog sin højre arm og sit knæ hårdt mod scenebrædderne for at lave et beat.

Det var en virkelig intens oplevelse at se Massei spille, og han sugede opmærksomhed til sig fra publikum og formåede at efterlade alle de fremmødte tilhørere stumme ved det fem numre lange sæts afslutning. Det hippie-agtige pandebånd og halvlange hår burde måske have givet en indikation af, at Viking Moses er en anelse excentrisk, men det var umuligt at gætte, at den amerikanske alt.folk-ener ville være af en sådan klasse.

Helt ind til benet, utilregnelig og en sjælden unik fornøjelse. Viking Moses' optræden kan anbefales på det varmeste.

Viking Moses spiller på Café Pustervig i Århus den 28. november.