Michael Falch
Falder Du Nu?

Michael Falch: Falder Du Nu?

CD / Kick Music
Udgivelse D. 06.03.2006
Jan Opstrup Poulsen

Selvom det næsten er to generationer, som mødes på Michael Falchs nye album, så er der tale om to veteraner på den danske rockscene. Albummet er nemlig produceret af D-A-D-guitaristen Jacob ”Cobber” Binzer, der tilfører den grånende sanger og sangskriver en solid portion led rockguitar og på den måde banker Michael Falch tilbage til det tidlige og mest kompromisløse Malurt-materiale. Cobber har fremelsket desperadoen og storbycowboyen på albummet, der for alvor lyder, som der er noget på spil i hans liv og sangskrivning.
Der har da også stået en del på hos Michael Falch, der egentlig havde lagt musikken på hylden og ellers gjort op med et par ting i sit liv. Men som den gode rockhistorie er Falchen tilbage mere potent og arrig end længe hørt. Og der er ikke meget D-A-D over Cobbers producerdebut. Michael Falch har nok vidst, hvordan det skulle lyde. Der er derfor tale om den rene vare fra sangskriveren og ikke et forsøg på at iscenesætte sig selv som en mere ungdommeligt lydende rocksanger. Her vitterligt er tale om gammelmandsrock, som den dyrkes af Falchs svenske åndsbroder Ulf Lundell. Som guitarist er Cobber meget fremtrædende på albummet, og det er en fornøjelse at høre hans tørre guitarriff i en helt ny sammenhæng, selvom han har en tendens til at oversælge sit guitarspil på albummet.
I sanguniverset befinder vi os i afdelingen for bekendelser, og der er en direkte tone i teksterne, som kan falde over i lidt for fuldfed socialrealisme, men Falder Du Nu? er også rockrealisme.