Prince
3121

Prince: 3121

Album / Universal Music
Udgivelse D. 20.03.2006
Sohail Hassan

Efter mange mellemlunkne album, siden han forlod Warner Bros. og blev til Lovesymbol, er Prince heldigvis Prince igen. Ikke bare af navn, men han er vendt tilbage til sine funky kreative og iørefaldende rødder. Det forrige album Musicology lovede rigtigt godt, men med 3121 er der ikke længere tvivl. Hvad der så end har holdt Prince væk, så er han tilbage og har stadig masser at byde på. Hvad titlen betyder, vil han ikke udtale sig om, og at albummet blev sendt ud d. 21. marts (i Europa dagen før), er kun tilfældigt, påstår han. Titelnummeret skuffer dog, og man er et øjeblik bange for, at han er vendt tilbage til sine navlepillende eksperimenter. Men allerede på anden skæring starter miraklerne. Prince har rendyrket sin funky 80’er-lyd og opdateret den. Det er en stærk Prince, vi hører på Lolita. James Brown-inspireret som aldrig før. Første single Te Amo Corazon er slet ikke albummets bedste ballade, men det holder den gamle stil fra f.eks. Diamonds And Pearls uden dog at være nær så god. Lykkepillerne begynder for alvor at drosle ned over os på balladen Incense And Candles, en duet med Támar (udtales TAY-mar). Ashley Támar Davis er Princes nye protegé, der snart debuterer med albummet Beautiful, Loved And Blessed, hvilket også er titlen på en anden skøn duet med hende på 3121 og i øvrigt en titel, der beskriver Princes nye sangfugl perfekt. Hun optrådte sammen med ham til Brit Awards for nylig og gæster på fem af albummets 12 numre. Desuden gæster bl.a. Maceo Parker og Candy Dulfer på blæs og Sheila E. på percussion. Hør dem fyre den af på den rystende funky Get On The Boat. Ellers er det primært Prince selv, der har lavet det hele. Hvilket han gør glimrende f.eks. på albummet svedigste nummer Love. En skæring, du lige er nødt til at høre 7, 15 gange i træk. Albummet har alt det, de tidligere album har savnet, nemlig potentielle hits og faktisk flere gode bud på dem. Et glimrende album. Prince, når han er bedst.