Valentin
Chancernes Allé

Valentin: Chancernes Allé

Album / Universal Music
Udgivelse D. 01.05.2006
Jan Opstrup Poulsen

Carsten Valentin Lassen udgjorde sammen med Peter Sommer Superjeg, der nåede at udgive to flotte album, inden duoens sanger og tekstforfatter tog hul på en ganske succesrig solokarriere. Nu er det så Valentins tur til at springe ud som selvstændig sangskriver på solodebuten Chancernes Allé. Det høres straks, hvorfor Valentin ikke var i den vokale forgrund hos Superjeg. Hans sang mangler nemlig udpræget karakter, men dog uden at falde helt igennem. Til gengæld overasker hans positivt som tekstforfatter på albummet, der ikke kan sammenlignes med Peter Sommers snurrige ordleg. Valentin er en mere direkte sangskriver med sans for de blide fortællinger.
I den musikalske afdeling økonomiseres der kraftigt med melodimaterialet på Chancernes Allé, der holder sig til et meget stramt udtryk, og der levnes ikke plads til de store udskejelser. Dette er tydeligvis et helt bevidst valg fra den tidligere Love Shop-guitarist Hilmer Hassig, der har indtaget rollen som producer, som også sætter sit umiskendelige guitarpræg over albummet. Det er en meget lavmælt produktion med masser af rum til Valentins eftertænksomme sange, der generelt har lidt svært ved at komme helt ud af starthullerne. Men Valentin befinder sig tilsyneladende godt i selskab med Hilmer Hassigs flossede guitarspil. Det høres tydeligst i 1000 Smøger og den mere bevægelige Tæt Trafik, der får pudset talentet af hos en endnu lidt for farveløs sangskriver. Valentin vil med Chancernes Allé uvilkårligt stå i skyggen af Peter Sommer.