Morningwood: med Forest & Crispian, Lille Vega, København

Morningwood, med Forest & Crispian, Lille Vega, København

Anmeldt af Henrik Thranum | GAFFA

Billeder: Stig Nygaard

Hun vrider sin velproportionerede krop i små sexede bevægelser, danser lidt rundt og slår frækt ud med sit lange mørkblonde hår. Via håndjern er hun lænket fast til en anden kvinde, og sammen danser de foran en glad og forventningsfuld forsamling. De hårde rytmiske toner brager ud i det røgfyldte lokale og langsomt giver kvinden efter for den gentagne og stærkt inciterende opfordring ”Take Off Your Clothes”. Som det mest naturlige i verden smider hun det meste af sit tøj til stor forundring og begejstring. Selvom det skarpe projektørlys afslører hver en detalje af hendes halvnøgne krop, udfordrer, driller og leger den anden kvinde alligevel med lyset fra en lommelygte på hendes krop…

Det lyder ikke som en scene fra Lille Vega i København. Men når Morningwood har indtaget det lille spillested, er der tilsyneladende ikke grænser for, hvad publikum oplever eller gør. For den dansende halv-striptease blev udført af en frivillig tilskuer til Morningwoods koncert. Et show hvor der blev gjort god brug af mange andre virkemidler såsom konfetti, gymnastiske øvelser, cheerleader, pompons og sågar en kæphest!

Gennem hele aftenen var der en god rød tråd. Foruden det navnemæssige tema mellem opvarmningsgruppen Forest & Crispian og hovednavnet Morningwood (forest + wood), var også musikken fra samme skuffe – og i særdeleshed musikken fra dj’en, der i pauserne underholdt med gamle klassiske garage-rocknumre fra bl.a. Joan Jet og Pixies. Meget velvalgt idet Morningwood på ny synes at genoplive garage-rocken. Men Morningwoods musik består også af en blanding af fra hard-rock, 80’er punk og new wave til det mere diskofile som på deres største hit ”Nth Degree”. Inspirationen stammer fra bands som Pretenders, Joan Jett, Garbage og The Divinyls, og stilmæssigt sammenlignes de ofte med bands som Scissor Sisters, Elastica og Yeah Yeah Yeahs.

Morningwood fra New York blev dannet i 2001, og deres spinkle bagkatalog tæller kun to ep’er, ”Morningwood” og ”It’s Tits” fra 2003, og i 2006 udkom deres debutalbum ”Morningwood”. Dette album er på mesterlig vis produceret af Jack Douglas, der er en sand veteran, som også står bag navne som Aerosmith, John Lennon, Alice Cooper og Patti Smith.

Et gennemgribende tema for gruppen er humoren, som forsangeren Chantal Claret i den grad udstråler og praktiserer denne aften. Både når hun legende springer rundt på scenen eller de par gange, hun mænger sig nede blandt publikum, hvor hun let provokerende bryder intimsfæren for at inddrage det medlevende publikum i sin lille fest.
Og den attitude virker. Musikken og showet kommer i bogstaveligste forstand langt ud over scenekanten og inddrager de desværre alt for få fremmødte, der til gengæld oplevede en stærkt underholdende rockkoncert, der vil huskes længe efter.