Pinboys: Spot 2006, Train, Århus

Pinboys, Spot 2006, Train, Århus

Pinboys: Spot 2006, Train, Århus

Anmeldt af Filip Granlie | GAFFA

Pinboys spiller effektiv forstadsrock og knytter stærke familiære bånd til eksempelvis Blink 182 og Avril Lavigne på fars side og firsermetal på mors. Som sådan ligner bandets fem medlemmer mormors yndlingspunkere med højglanspolerede nittebælter og pungkæder, strålende All Stars og veltilrettelagte emofrisurer. Æstetikken er af afgørende betydning og er derfor klart defineret, og blikfanget er Anne Kalstrup i front, som deler vokalarbejdet nogenlunde ligeligt med bandets tilsyneladende drivkraft og energiske midtpunkt, bassisten Jakob Thalund Møller.

Også musikalsk er Pinboys' definition klar. Sangene ligner til forveksling hinanden og er traditionelt opbyggede med et hårdtpumpet vers, et publikums-behagende skrål-med-omkvæd, sandsynligvis et C-stykke med en alternativ rytme og en guitarsolo ikke ulig en hymne, der besynger et hvilket som helst centraleuropæisk land. Det er der ikke nødvendigvis noget galt med, men når sangene også melodisk og harmonisk er så ufedt ensartede, bliver det hurtigt kedeligt, og allerede da koncerten var tyve minutter gammel, syntes den at være færdig.

Pubiikum, som vel talte omkring hundrede, var humørfuldt og blev begavet med en perlerække af rockklichéer med møllehjul, adskillige knæsætninger, guitargeværet, mikrofondeling, ekskursioner til trommepodiet for bandets markspillere og et spørgende HELL YEAH! fra bandet, dertil et svarende HELL YEAH! fra publikum i et intermezzo i Pinboys' hit, "Nothing Left To Loose".

Pinboys er et velspillende og overbevisende band, som nok mangler tilfældighed og vildskab, men som leverer varen med en effektivitet, der vil gøre DSB dødmisundelige. De adskillige breaks, der markerer overgangene i sangene, springer ud og er indimellem ganske opfindsomme. Pinboys opfører sig tydeligt professionelt og ihærdigt. De fortjener deres publikums gunst, og det var derfor ganske fortjent og imponerende, at to teenagepiger havde taget turen hele vejen fra Tyskland, hvor Pinboys har turneret, for at se heltene hoppe rundt.

Jakob Thalund Møller begik en lang stribe fede hop af Sergei Bubkask karakter og proklamerede i øvrigt, at man kan købe en nat med ham for en øl, mens Anne Kalstrup overtrumfede og satte bandet til salg. Disse tilbud er hermed givet videre.