Tony Allen: med Lagos No Shaking, Pressen, København

Tony Allen, med Lagos No Shaking, Pressen, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Tony Allen er et fænomen. En mester bag et trommesæt. Da han holdt op i Fela Kutis Afrika70-orkester, måtte den legendariske bandleder hyre tre mand til at erstatte ham, hvilket alligevel ikke lod sig gøre.

Nu er Allen omkring de 70, men er helt på sit eget niveau, hvilket vi kunne forvisse os om fredag, hvor han trodsede al modgang og væltede lokalet med sit band og sin utroligt swingende version af afrobeat. Modgangen bestod dels i et lokale, hvor de akustiske forhold slet ikke egenr sig til musik, og så havde tre bandmedlemmer ikke fået visum, nemlig to sangerinder og en gammel Juju-stjerne. Alligevel klarede Tony Allen al det vokale sammen med guitaristen og trompetisten, og så havde man indkaldt hjælp fra blandt andet den danske saxofonist Jacob Dinesen.

Allen var fra start veloplagt med undergrundshittet "Asiko" og fortsatte med en stribe grooves dels fra den lange karriere og dels fra det sidste kritikerroste album, "Lagos No Shaking". Hemmeligheden bag The Tony Allen Magic er små synkoperede slag i lilletrommen, et svirpende let spil på hihatten, og så de såkaldte bomber på storetrommen. Han sparker en rytme afsted, der bare er så sej, bare hænger så uimodståeligt fedt. Omkring scenen stod musikere i store mængder og sugede til sig. Der var virkelig dømt audiens hos kongen, der gav to sæt, hvor han legende let øste gavmildt ud. Resultatet en koncert, der var lysår bedre end på klubturneen rundt i Danmark i 2001 og den noget tamme optræden på Roskilde '03. Jeg ser allerede frem til et koncert på et sted med god lyd, så alting kan gå op i en højere enhed.

Allen er allerede draget videre. I næste uge indspilles et nyt album i London med Damon Albarn, som ved, hvad der er hot.
Det er Tony Allen – som få på planeten.