The Subways: AT&T stage, Lollapalooza festival, Chicago

The Subways, AT&T stage, Lollapalooza festival, Chicago

Anmeldt af Lars Rønn Olsen | GAFFA

Fredag kl. 12.30 gik det endelig løs. Årets Lollapalooza festival afholdt i Chicago, USA, blev skudt i gang. Åbningsbandet på festivalens største scene, opkaldt efter dens sponsor, AT&T, var den britiske trio The Subways.

I USA, nok primært udødeliggjort af en live optræden i tv serien Orange County, nyder dette band stor anerkendelse i rock and roll kredse, og med god grund. I Europa var The Subways entre ind i de store drenges (og pigers) selskab, mindst lige så sær da de i 2004 – stadig uden pladekontrakt – åbnede årets Glastonbury festival. Siden blev bandet signeret af Warner Bros. og i 2005 blev debuten ”Young For Eternity” udgivet. En lind blanding af musikalske udtryk der strækker sig vidt fra folk over power britpop til decideret garage rock med punkede aner. En interessant blanding på albummet, der dog nemt bliver stilmæssig forvirring og en knald eller fald oplevelse live.

I går under en stegende hed Chicago sol var det altså så åbningen af Lollapalooza festivalen der stod på programmet. Det blev gjort på fornemmeste vis med numret ”With You” der bestemt ligger i rock enden af bandets musikalske spektrum. Derefter direkte over i titel sangen fra albummet ”Young For Eternity”, bestemt heller ikke en ballade. Heller ikke numrene herefter faldt i folk-grøften, og med ”Rock & Roll Queen” som femte nummer cementerede bandet at der live er tale om rendyrket rock and roll.

Også Billy Lunns ekstreme attitude gik fra at virke som en krukket facade til en oprigtig dedikeret rock ånd, hvilket var en fornøjelse at se. Generelt havde hele bandet godt fat i publikum og bassist Charlotte Cooper, sparede heller ikke på energien. Dog skulle hun måske spare lidt på stemmen i stedet, for sanger er hun bestemt ikke.

Med adskillige monologer og udråb (grangiveligt med langt flere ”F” ord end de amerikanske arrangører kunne lide) blev deres mission gjort klokkeklar, og publikum var med dem 100%. Musikken talte for sig selv, lyden meget tæt på perfekt, og stemningen fantastisk. Klatreture i scenens lysmaster, stagedives, og sparken/kasten med diverse genstande på scenen var blot en del af showet der blev rundet af med et dyk – i bedste Kurt Cobain stil – ned i trommesættet.

Hvor garage rock bliver til garage metal og finesse er et fy-ord, mødes The Subways med publikum. Om det hele var en omgang åbningseufori fra begge sider forbliver i det uvisse, men The Subways leverede varen, publikum var tilfredse, og Lollapalooza 2006 en realitet.