The Beautiful South
Superbi

The Beautiful South: Superbi

Album / Sony BMG
Udgivelse D. 08.08.2006
Henrik Bæk

Efter at gruppen The Beautiful South sidste år udsendte et album udelukkende bestående af covernumre, har de med albummet Superbi atter lagt hovedet i folder og skrevet 12 splinternye sange. Også på andre måder er der tale om et anderledes album, idet stilen har ændret sig fra den tidligere kendte blanding af blød soul og rock til det, man vel bedst kan kalde alternativ country. Til lejligheden kan man derfor høre både mandolin, steel-guitarer, vaskebrædt og banjo blandt musikinstrumenterne, der tilsat forsanger og sangskriver Paul Heatons samfundskritiske tekster er med til at give albummet et mere folkagtigt udtryk end forgængerne. Paul Heaton lægger stemme til de fleste numre på cd'en, men det er klædeligt med duetter som i åbningsnummeret The Rose Of My Cologne og på det up-tempo rockende The Cat Loves The Mouse, hvor Heaton får værdigt modspil af Alison Wheeler på sang. Det siges, at hvert syvende hjem i England ejer et eksemplar af gruppens opsamlingsalbum Carry Up On The Charts, og sangskrivningsmæssigt er der næppe mange andre i England, der matcher Paul Heatons talent. Så på den måde er der meget Beautiful South over Superbi. Alligevel savner The Beautiful South at komme ud over scenekanten, og der mangler i den grad et hit med oplagt radiopotentiale, som man ellers er blevet forvænt med fra gruppen. Bedst bud må være den smukke ballade When Romance Is Dead, der omhandler et engang så lykkeligt par, der med tiden er vokset fra hinanden. En situation, som sikkert mange vil kunne nikke genkendende til.