Ballet Mécanique: The Icecold Waters Of The Egocentric Calculation (genudgivelse)

Ballet Mécanique
The Icecold Waters Of The Egocentric Calculation (genudgivelse)

Album / Sony BMG
Udgivelse D. 11.09.2006
Ole Rosenstand Svidt

Ballet Mécaniques debutalbum er en sand klassiker i dansk rock, men bliver først nu – ved sit 25-års jubilæum – udgivet på cd, tilmed med bonus-cd i en uhyre flot indpakning som første udgivelse i Sony BMG's nye Rewind-serie, der vil genudgive danske musikklassikere.
Ballet Mécaniques frontmand og altdominerende hovedkraft var den senere så produktive Martin Hall, der her albumdebuterede i en alder af bare 18 år. Og med hvilket værk. The Icecold Waters... befandt sig ved udgivelsen i 1981 lysår fra det meste af den øvrige danske rock med sin både dystre og hjertegribende smukke post-punk med slet skjult inspiration fra især engelske Joy Division. Halls dybe og ekstremt ekspressive stemme helt i front foredrager billedrige, abstrakte og temmelig uudgrundelige tekster, mens de dissonante guitarer skærer, snerrer og klager. Halls to medmusikere bør dog ikke undervurderes: Morten Versners violin hyler i det fjerne som en ulv mod månen, mens Michael Karshøjs hektiske slagtøj forlener albummet med en for post-punken sjælden kropslig energi. Et stærkt, ja, ligefrem gribende album, som ikke har mistet den mindste intensitet med årene.
Bonus-cd'en byder på en række interessante liveoptagelser, ikke overraskende i noget ulden lydkvalitet, det fine, uudgivne nummer Intellectual Self-Mutilation, et P3-interview med den unge, vanligt selvsikre Hall og endelig Ballet Mécaniques opløsningsdeklaration oplæst af Halls – med tidstypisk patos – efter gruppens sidste koncert, i Saltlageret, København 15. oktober 1982.
Hele denne herlighed er indlagt i et særdeles elegant papcover, der med stor respekt arbejder videre med det oprindelige lp-forlæg. Genudgivelsen af The Icecold Waters... er dansk rockarkæologi på et sjældent højt niveau. Hvis du interesserer dig bare en smule for dansk rockhistorie, så er dette nærmest pligtpensum. Og samtidig en ren fornøjelse.