Nephew
Interkom Kom Ind

Nephew: Interkom Kom Ind

CD / Copenhagen Records
Udgivelse D. 06.10.2006
Jeppe Krogsgaard Christensen

At forene kvalitet med mainstream er en kunst, de færreste mestrer. Herhjemme viste Nephew vejen, da de i 2004 slog æteren ind til det store publikum med deres andet udspil, USADSB. Her var der rigeligt med stadionstore sange, og multibegavelsen Simon Kvamm fik enhver til at synge med på sine dansk-engelske hybrider. Det var stort, det var kløgtigt, det var alle vegne. Nu er Nephew så tilbage, og de forekommer hverken at være tynget af egne eller andres forventninger. I stedet har de uden problemer taget den handske op, de kastede på cover-pladen Værsgo 2 fra sidste år. Med producer Carsten Heller har Nephew nemlig fundet samme mørke, tætvævede lyd, hvilket i den grad klæder melodierne, der modsat forgængerens holder igen på de store refræner – uden af den grund at opgive de besnærende tangenter, der tegnede gennembruddet. Disse ydes ydermere stærkt med- og modspil af Kristian Riis’ guitarer, der flere steder sender beundrende hilsener til Interpol. Bedst lykkes Nephew imidlertid på singleforløberen Igen & Igen &, hvor det som ofte før er Kvamms vers, der løfter bandet fra det gode til det glimrende. Manden har simpelthen skabt sit helt eget snurrige, associative univers, som i denne ombæring overvejende belyses på dansk. Respekt. Knap så respektindgydende er arrangementet i Sway, der mest lyder som en umorsom pastiche på 80’er-heavy. Dette øjeblik lever slet ikke op til resten af numrene, men når dette kritiske kvæk har lydt, skal det understreges, at det nye album er en stjerne bedre end sin forgænger. Godt gået – og kommet igen.