The Handsome Family: VoxHall, Århus

The Handsome Family, VoxHall, Århus

The Handsome Family: VoxHall, Århus

Navnet må opfattes som dybt ironisk. The Handsome Family alias ægteparret Brett og Rennie Sparks er ikke ligefrem gudesmukke, men ser tværtom ganske ordinære ud, og sådan går de også klædt. Han er en anelse buttet, har briller, fipskæg og bærer skovmandsskjorte denne aften, hun er mere slank og er iført nederdel og en tilfældig T-shirt med kattemotiv. Faktisk fremstår parret som et helt igennem almindeligt amerikansk ægtepar, og et sådant er de da også, bortset fra, at de igennem de seneste ti år har
markeret sig som en anmelderrost og kult-dyrket, men i det store billede noget overset countryduo kendetegnet ved usædvanligt morbide tekster.

Og nu har de fundet vej til VoxHall i Århus. Han på sang og akustisk guitar, hun på kor, banjo og bas, og med vennen Stephen Dorocke på ukulele, pedal-steel-guitar og violin. Et lille, men dedikeret publikum har trodset tv's femte genudsendelse af Matador og er dukket op (eller også er de kommet i sidste øjeblik, som undertegnede). Og de får, hvad de er kommet efter. Den ene hårrejsende, sorthumoristiske historie efter den anden: Om at finde et skelet midt i en smuk skov. Om
folk, der går igen i øde, natåbne supermarkeder. Om mystiske møder i parkeringspladser. Og flystyrt og skibsulykker. Om en opfinder, der bliver kørt over. Om at skyde sin elskede under en jagttur. Om gale genboer, der truer med at slå én ihjel. Om unge, der hærger på kirkegårde. Og så videre, og så videre. Alt sammen leveret med diskrete glimt i øjet og underfundige kommentarer undervejs fra et ægtepar, der åbenbart tiltrækker bizarre historier, som de danske skove i denne tid lokker svampejægere til. I hvert fald hører vi, at ægteparret Sparks tidligere denne dag i området omkring Scandic Hotel i den nordlige del af byen først fandt en efterladt dame-badedragt i vejkanten, senere så den igen på kroppen af en otteårig cyklende dreng. Måske inspiration til en ny sang?

Alt dette bliver leveret særdeles habilt med Brett Sparks' dybe og myndige røst i front, sirligt akkompagneret af ikke mindst Rennie Sparks' ukuelige banjo og spinkle, men smukke korvokaler og smuk pedal-steel, ukulele og
violin ved Stephen Dorocke, som oven i købet angiveligt kun har håndteret fiolen i et halvt år. Dét kan man bestemt ikke høre. Kompositorisk er The Handsome Familys sange enkle og traditionelle, men melodiske og effektive. Mange går i vuggende, valsende 3/4- eller 6/8-takt, hvilket lokker et par stykker ud på dansegulvet. Og begejstringen er i det hele taget ganske stor på både gulv og scene, hvor The Handsome Family i alt leverer en time og tre kvarters tankevækkende underholdning. Kig forbi, næste gang de kommer på besøg.

The Handsome Family spiller på Loppen i København 24. september