The Veils: Med 1990s og The Long Blondes, Lido, Berlin

The Veils, Med 1990s og The Long Blondes, Lido, Berlin

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Konkurrencen om publikum var hård den sidste aften på årets PopKomm-festival, men alligevel var klubben Lido ganske godt besøgt til en aften, hvor man kunne opleve tre spændende navne fra pladeselskabet Rough Trade.

The 1990’s
Først på programmet var The 1990’s, der allerede har fået en del omtale i hjemlandet England, hvilket blandt andet har medført, at man kunne opleve dem i Musikprogrammet på DR2 for nylig. Ved første ørekast lød bandet som en mere struktureret udgave af The Libertines, men det blev hurtigt klart, at vi her havde fat i noget, der var meget mere end et opkog af den opløste duo.

Bandets sange er uhyre melodiske, og blandingen mellem melodi og riffs gør, at vi faktisk nærmere er over Franz Ferdinand-territorium, hvilket ikke er så sært, da sanger Jackie McKeown har spillet i Yummy Fur med Alex og Paul fra FF. Singlen ”You Made Me Like It”, der indtil videre kun er kommet ud i 500 eksemplarer på vinyl, har potentiale til at blive et regulært hit, og flere af sangene midt i koncerten var af samme kaliber.

Trioens trommeslager bidrager med en hel del vokalassistance undervejs, hvilket er med til at give gruppen en anderledes lyd, og der var i det hele taget ret mange ting der gjorde, at The 1990’s er et band, som man så afgjort bør holde øje med i fremtiden. Det ligger endnu ikke fast, hvornår debutalbummet ligger klar, men begyndelsen af 2007 er et godt bud.

(Fem stjerner)

The Long Blondes
Hvor The 1990’s så selvudslettende og forhutlede ud var der anderledes stjerneattitude over The Long Blondes. Kvintetten stiller op med en forbløffende mangel på blondiner, men dog med tre kvinder på rollelisten inklusiv frontfigur Kate Jackson, der tydeligvis havde klædt sig på i mørke. Hun havde i hvert fald taget Madonnas spandex-look et skridt videre og tilføjet en grå rædsel og en baret og var i det hele taget et besynderligt syn.

Det er ellers Jackson, der har hjulpet bandet til at få opmærksomhed, og hun dukkede blandt op på NMEs Cool List. De har ved flere lejligheder promoveret bandet, der udsender deres debutalbum til november.

The Long Blondes er tydeligt inspireret af 80’er New Wave-bands som eksempelvis Blondie, hvilket kan høres på bandets bedste nummer ”Lust In Movies”. Her synger Jackson om 60’er-ikonet Edie Sedwick, og hun gør også selv sit bedste for at videreføre sexkilling-stilen. Men når musikken er så ujævn, og der er så langt mellem snapsene, så er vuggende hofter ikke helt nok.

De tager dog revanche med ”Weekend Without Makeup“ og slutnummeret “Separated By Motorways”, der indikerer, at den kommende plade måske alligevel har noget at byde på.

(Tre stjerner)

The Veils
Sanger Finn Andrews er med sine isblå øjne og kæmpestore sorte hat et forunderligt syn. Samtidig yder ordet intens ikke retfærdighed til den sindsstemning, han tilføjer sine sange. Så tonen blev for alvor sat fra første sang, hvor orkesteret bragede af sted, og Finn undervejs fandt det nødvendigt at springe ud blandt publikum.

Men der kan også være en lidt dyster stemning over Veils’ musik, og på mere end en sang mindede de kollektivt om Tom Waits eller The The. Samme stemning blev også præsenteret i en ganske overbevisende coverversion af Bruce Springsteens ”State Trooper”, der har var udsat for fuldt band.

The Veils debuterede i 2004 med ”Runaway Found”, der blev modtaget ganske pænt af pressen. Det er egentlig også en ganske glimrende album, og koncertens højdepunkt kom da også, da de spillede singlen ”The Tide Left And Never Came Back” fra selv samme album. Koncerten sluttede med seneste single – ”Advice for Young Mothers to Be” – fra albummet “Nux Vomica”, der netop er udkommet, og som også er værd at holde øje med.

Med det blev en ganske fortrinlig aften lukket med musik fra et band, der ikke imponerede på samme umiddelbare måde som The 1990’s, men som beviste at det absolut er værd at dykke lidt ned i deres musik.

(Fire stjerner)