The Who
Endless Wire

The Who: Endless Wire

Album / Polydor Records
Udgivelse D. 31.10.2006
Finn P. Madsen

Bygget på idéen omkring Pete Townshends Lifehouse-projekt, der blev skrinlagt for tre årtier siden, har rocklegenderne The Who haft god tid til at tænke sig om på deres første album i 23 år. Endless Wire er et overraskende comeback for dinosaurerne, der kappede strømmen med den magre It's Hard som et udbrændt foretagende. Bandets to hovedfigurer Pete Townshend og Roger Daltrey blev yderligere dømt til pension, da den originale rytmesektion bestående af Keith Moon og John Entwistle med to årtiers mellemrum døde af stofrelaterede problemer. De var om nogen tovholdere og leveringsdygtige i de rockeksplosioner, der var kendetegnende for bandets rastløse energi. Energien er her endnu, og idéerne har fået fornyet liv. Man In The Purple Dress, Two Thousand Years og God Speaks To Mary Robbins er klædt som dæmpet semiakustisk folkrock, mens Fragments sætter velkendt i gang med et Baba O'Riley-synthbreak, hvor Daltrey søger svar på ”Are we breathing out or breathing in?” Svaret er ja, The Who trækker om nogen vejret som band. Mike Post Theme, Black Widow Eyes og It´s Not Enough rejser sig som potent guitarrock med Pete Townshends attackerende guitarstikninger, der flår dybt. Roger Daltreys vokalarbejde er mere end imponerende, han synger Townshends metaforer omkring krig, religion og musik uden nogen som helst form for tøven. Hans vokal har ikke tabt en brøkdel af sin kraft, og han sætter vitterligt alle snotnæsede britiske opkomlinge til vægs på den hæsblæsende Sound Round og den riffhuggende Mirror Door. Endless Wire når ikke højderne fra Who's Next, men er en triumf, der berettiger til fortsat eksistens.