Caspar David
Let The Past Begin

Caspar David: Let The Past Begin

Album / Columbia Records
Udgivelse D. 22.01.2007
Ole Rosenstand Svidt

Det hører til sjældenhederne at albumdebutere i en alder af 31 år og samtidig være et komplet ubeskrevet blad i musikverdenen. Men det er tilfældet for Caspar David, der ellers havde lagt an til en akademisk karriere som ph.d.-studerende i teologi, men efter eget udsagn pludselig blev overmandet af sin egen ellers bortlagte sangskrivning og besluttede sig for at satse på musikken. Om den teologiske verden har lidt et tab, skal være usagt, men musikscenen er i hvert fald blevet beriget med et betydeligt sang- og ikke mindst sangskrivertalent. Casper David har nemlig et godt øre for den let melankolske og underspillet storladne popsang, hvor de indestængte følelser hele tiden kæmper for at komme op til overfladen og af og til bryder igennem som gejsere i de brusende omkvæd. Især åbningskvartetten, titelnummeret, Love Comes With A Gun, Melancholia og Beauty Of A Crying Man er vellykkede, de tre sidstnævnte med formfuldendte, dramatiske strygere, som dog gerne måtte have været endnu mere fremtrædende. På samme måde kunne Caspar David godt have sunget mere kraftfuldt igennem sine steder – hans stemme er ikke verdens største, men den har karakter, og man tror på, at manden mener, hvad han synger. Teksterne om blandt andet skiftende sindsstemninger og kærlighedens op- og nedture er han også sluppet forholdsvis godt fra, om end de måske ikke er helt så dybe, som man kunne forvente af en så belæst mand. Men alt i alt en lovende debut, som med sin velproducerede lyd også godt kunne gå hen og radiohitte pænt.